Drukte op overgebleven fietspad Zijlbrug enorm toegenomen

10

Sinds het fietspad aan de noordzijde van de Zijlbrug tussen Leiden en Leiderdorp is opgeheven, is het een stuk drukker aan de zuidzijde waar alle fietsers, brom- en snorfietsers nu overheen moeten. Ook moet het langzaam verkeer vaker oversteken en dat leidt, zeker tijdens de drukke ochtendspits, tot problemen en zelfs aanrijdingen.

Vanmorgen ging het bijvoorbeeld mis op de oversteekplaats op de kruising van de Willem de Zwijgerlaan en de Sumatrastraat. Pas over twee jaar is er een echte oplossing. Dan is het hele gebied opnieuw ingericht ten behoeve van de Leidse Ring Noord. Inclusief fietstunnels die de verkeersstromen scheiden.

Delen

10 reacties

  1. En er gaat nog veel meer gebeuren! Welke achterlijke “deskundigen” van Leiden, Leiderdorp en de provincie hebben bedacht om het fietspad aan de noordkant op te heffen? Niet te geloven wat een stelletje dombo’s dit zijn! En zij noemen zich “verkeersdeskundigen” met het accent op “deskundig!!!!”

  2. En het gaat maar door elke dag. Waar wachten we nog op? Wie heeft de macht of de kracht deze absurde verkeerssituatie terug te brengen tot de vorige die wèl veilig was?

  3. Wachten op meer ongelukken wethouder Martine Leewis voordat de beloofde kostenanalyse komt? Deze ellende gaat 2 jaar duren. Wel een grote blunder aan het begin van uw termijn. Geen ambtenaar in de buurt die u kon waarschuwen voor de gevolgen?

    • Een Leids burger op

      Er komt inderdaad een inventarisatie tussen de kosten om enerzijds het fietspad aan de ene kant veilig te krijgen en de kruising bij de Willem de Zwijgerlaan en Sumatrastraat ook en anderzijds de kosten van het herstellen naar de oude situatie.
      .
      De Slinksgroene Wethouder Leeuwis zegt op Slinkse wijze dat in het kaderbesluit(nog niet het uitvoeringsbesluit dus) van de gemeenteraden(Leiden en Leiderdorp) al was genoemd dat het fietspad zou worden opgeheven.
      .
      De planning van de provincie was leidend volgens de wethouder bij de uitvoering. Een miscommunicatie tussen de gemeente en provincie zorgde ervoor dat de werkzaamheden al werden gestart.
      Nee, geen goed begin:De wethouder erkent gemaakte fouten.

      • U meldt dat wethouder Leewis een kaderbesluit aanhaalt, dat ze beweert dat de planning van de provincie leidend was en er miscommunicatie heeft plaatsgevonden. Ook meldt u dat de wethouder erkent fouten gemaakt te hebben. Ik snap niet hoe deze bouwstenen u tot de conclusie brengen dat de wethouder ‘slinks’ gehandeld heeft. Waarop baseert u zich?

  4. Ik zie hier een mooi staaltje werk voor een TV-programma als “Van onze centen” of “Over de balk”.
    Zoveel ‘deskundigen’ en dan komt deze kneus als resultaat.

  5. Je bouwt eerst woningen tegen een weg aan bij de Zijlbrug, koopt die dan met alle risico’s van geluid en stank, en gaat dan lobbyen om een afscheiding waardoor een belangrijke fietsader moet verdwijnen. Omgekeerde wereld, plus gewoon dom, 1 x tellen van fietsen had heel veel ellende kunnen voorkomen. Nee gewoon besluiten, inplannen en uitvoeren zonder inspraak en zeer dure verkeersregelaars inplannen voor langere tijd. Heel goedkoop om een fietspad te verwijderen samen met brugonderhoud….

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline