Over een jaar 1600 fietsplekken bij station Lammenschans

6

De gemeente Leiden gaat op korte termijn maatregelen nemen om de ergste overlast met fietsen bij station Leiden Lammenschans te beperken. Dat beloofde wethouder Martine Leewis naar aanleiding van vragen die PvdA-raadslid Abdelhaq Jermoumi afgelopen avond stelde in de vergadering van de raadscommissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid.

Chris de Waard in gesprek met PvdA-raadslid Abdelhaq Jermoumi over de fietsenberg bij station Lammenschans.

“De situatie is nu vrij dramatisch,” vindt ook Leewis die aangaf constant met de NS en Prorail in gesprek te zijn over de situatie bij Lammenschans. Momenteel zijn er zijn 800 stallingsplaatsen rond het station, de behoefte is nu al minstens 1000 en uiteindelijk komen er 1600, maar dat kan nog wel een jaar duren.

De komende tijd, Leewis spreekt over een termijn van 14 dagen,  gaat de gemeente de bestaande rekken opschonen en waar nodig repareren, zodat er zoveel mogelijk gebruikt kunnen worden. Ook worden fietswrakken verwijderd en zo mogelijk ook zogenaamde ‘weesfietsen’, maar dat is meer werk omdat er dat eerst moet woorden bepaald wanneer een fiets blijkbaar niet meer wordt opgehaald. Ook wil Leewis laten onderzoeken of eer dubbele rekken kunnen komen.

Tenslotte gaat de gemeente in gesprek met  de afgesloten stalling van exploitant Biesieklette. Die werkt met een pasjessysteem, voor elke plek wordt één pasje uitgegeven, maar niet alle plekken zijn altijd in gebruik, dus dubbelgebruik zou hier ook verlichting kunnen brengen.

Delen

6 reacties

  1. Ginger Hockx

    Werd eens tijd kan nooit me fiets kwijt en als je hem ergens anders naast de fietsen stalling plaatst grote kans dat de gemeente hem dan meeneemt omdat je fiets fout geparkeerd staat!!! Dag 25 euro 👋🏻

  2. Maar dat hele plein is afzichtelijk! Echt niet alleen door de fietsen. Een (intercity -)station onwaardig.

  3. Schudthethoofd op

    Mmm, precies op deze foto is te zien dat veel bovenrekken nog leeg zijn. Als fietsers eens begonnen met die te gebruiken, net zoals dat al gebruikelijk is bij CS (in de bewaakte stallingen, onder spoor 1 en naast het Kruidvat) en was bij de stalling achter de supermarkt. Je vergroot de capaciteit ook door een aantal parkeerplaatsen te verruilen voor fietsstalling (hoezo moet je met de auto naar het station?). En je had natuurlijk bij de bouw van het mbo al kunnen bedenken dat je daar misschien nog publieke voorzieningen kwijt wil. Hoe moeilijk kan het zijn….

  4. waarom in godsnaam geen stations ingang aan de overkant met fietsstalling en een loopbrug aan het viaduct
    naar het perron ?
    het hele lijntje naar Utrecht is een grote aanfluiting van de spoorwegen !

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline