Oplossing voor fietsprobleem Haven met ‘weinig ambitieus plan’

13

De kade van de Haven in Leiden moet goed begaanbaar zijn voor voetgangers. Dat vinden zowel omwonenden als de gemeenteraad die zich storen aan de fietsen die kris kras door de haven worden geparkeerd. Als oplossing is nu gekozen voor het inrichten van fietsparkeerplaatsen met ‘fietsnietjes’, maar dat plan had wel ambitieuzer gemogen, betoogden verschillende partijen in de raad. “Het is goed dat er iets gedaan wordt, maar we hadden net zo goed nog even een half jaar kunnen nemen voor een goed plan”, aldus Josine Heijnen (CDA).

De meeste overlast van geparkeerde fietsen komt van bezoekers van restaurant Lot en de Walvis, maar ook omwonenden kunnen hun fiets niet altijd kwijt. Het gevolg is dat iedereen een eigen plek zoekt voor zijn fiets, waardoor de Haven rommelig wordt en de kade niet meer goed begaanbaar is. Door een invalidenparkeerplaats op te heffen – ‘de huidige twee worden weinig tegelijkertijd gebruikt’, aldus de gemeente – en te schuiven met reguliere parkeerplaatsen, komt er ruimte voor extra parkeervakken voor de fiets.

Wethouder Martine Leewis in gesprek met IJsbrand Terpstra over de Haven

Hoewel dat plan donderdagavond brede steun kon wegdragen in de gemeenteraad, kreeg Leewis ook te horen dat het allemaal wel wat ambitieuzer had gemogen. Zo dienden GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren (PvdD) een breed gesteunde motie in om zo snel mogelijk met een plan te komen voor ‘een aantrekkelijk havengebied met zoveel mogelijk groen’. Daarom gaat de gemeente de komende tijd opnieuw in gesprek met omwonenden, zodat er tegelijkertijd met het behandelen van de Leidse parkeervisie een integraal plan voor het gebied kan komen.

IJskast
VVD en CDA hadden het plan voor het fietsparkeren liever nog even in de ijskast gezet, om dan later dit jaar met één uitgebreid plan te komen. “In plaats van dat we eerst met de buurt gaan overleggen over hoe we het parkeerprobleem kunnen oplossen, halen we nu alvast wat plekken weg om meer groen te krijgen”, aldus Heijnen, die tevergeefs voorstelde om het aantal parkeerplaatsen in ieder geval niet te verminderen. Dat het fietsprobleem al een tijd om een oplossing vraagt, is volgens haar geen reden om nu dan maar snel met kleine maatregelen te komen. “Als we al zo lang hebben genomen, kunnen we net zo goed nog even een half jaar nemen voor een goed plan.”

CDA-raadslid Josine Heijnen in gesprek met IJsbrand Terpstra over de Haven

Martine van Schaik van de PvdD probeerde erachter te komen of de zorgen over snelle maatregelen terecht zijn. “Is er een risico dat er bij een nieuw plan over een half jaar weer fietsenstallingen uit de grond moeten die met dit raadsvoorstel zijn geplaatst?” De wethouder zegde niets toe, maar ‘zou werkelijk waar niet weten waarom dat zou moeten’. “Er is nu nagedacht over waar in ieder geval fietsparkeerplekken nodig zijn en ik kan me niet voorstellen dat dat dan ineens ophoudt een probleem te zijn.”

‘Zowel groen als parkeren’
De uitkomst van de beraadslaging in de gemeenteraad is dat er de komende tijd in ieder geval maatregelen worden genomen om het fietsparkeren te verbeteren. Tegelijkertijd zal de gemeente nogmaals in gesprek gaan met omwonenden om een plan te ontwikkelen. “We hebben uit de buurt gehoord dat mensen zowel meer groen willen als meer parkeren”, zegt Leewis. “Maar het is ook heel smal, dus het kan niet allemaal tegelijk.” De uitkomsten van die gesprekken worden tijdens de behandeling van een nieuw parkeerbeleid besproken. Dan zal duidelijk worden hoe de ruimte in de Haven verdeeld gaat worden tussen fietsers, auto’s en stukken groen.

Delen

13 reacties

  1. Emel Lagas

    Nog steeds… Een jaar of 2 geleden n paar keer naar bijeenkomst/vergadering van de wijkvereniging geweest waar in dit en overige problemen uitgebreid werden behandeld maar de wijkvereniging werd niet gehoord door de gemeente en nu komt de lente/zomer er aan en wil de gemeente een snelle oplossing pffffff
    Pak t een keer goed aan gemeente Leiden want je fiets plaatsen is niet alleen het probleem MAAR de algehele verkeersveiligheid voor voetgangers / fietsers automobilisten etc
    De hele Haven moet gewoon goed onder handen genomen worden zodat voetgangers n normale stoep om te lopen krijgen, fietsers veilig kunnen fietsen en deze netjes kunnen parkeren en automobilisten hun toch al schaarse parkeerplekken behouden en voor de groen liefhebbers mooie bakken oid
    Maar zo n oplossing als deze is nix voor lange termijn en (weer) geldverspilling

    • (Zie ook wat Clarence Eldefors en Berth hier beneden zeggen). U verkoopt schijngemak en neemt geen verantwoordelijkheid.
      .
      ” ‘Gewoon’ even goed aanpakken en oplossen, gemeente” is de strekking van uw bijdragen. Daarbij suggereert u dat de wijkvereniging 2 jaar terug al oplossingen voor alle problemen had aangedragen (“uitgebreid behandeld”). Maar het lijkt er meer op dat die 2 jaar terug een reeks problemen op tafel had gelegd.
      .
      De gemakzucht van uw opstelling is dat u doet of geen enkele keuze nodig is, alsof tegelijk aan voetgangers, fietsers en automobilisten tegemoet kan worden gekomen én het er ook een beetje groen uit kan zien. Iedereen tevreden!
      .
      Maar zo is het natuurlijk niet. Tegemoet komen aan het een kan ten koste gaan van tegemoetkomen aan het ander. Gevolg: compromissen, iedereen een beetje onblij, de een wat meer dan de ander. Idem dito: iedereen wat blij, de een meer dan de ander.
      .
      “Gewoon” wat meer betrokkenheid tonen, burger, niet menen dat je alleen maar eisen mag stellen.

    • Citaat “De hele Haven moet gewoon goed onder handen genomen worden zodat voetgangers n normale stoep om te lopen krijgen, fietsers veilig kunnen fietsen en deze netjes kunnen parkeren en automobilisten hun toch al schaarse parkeerplekken behouden en voor de groen liefhebbers mooie bakken oid”.
      Dat kan maar dan moeten er wel 50 woningen gesloopt worden anders gaat het niet passen. Of 100 woningen slopen en op een deel van dat oppervlak hoogbouw zetten.

  2. Clarence Eldefors

    Ik vind het moeilijk om iets goed te zeggen over de wijkverening als ze de plannen van de gemeente slecht vinden en zeggen dat ze niet verder in gesprek willen. Dit is wel het ergste wat ik in de wijkbladje had gelezen sinds het voorstel dat bewoners die lang in de wijk wonen voorang aan parkeerplekken zou moeten krijgen. Voor mij is het duidelijk dat veel parkeerplekken in de wijk weg moeten om genoeg plek te kunnen geven voor de fietsen, voetgangers en groen. Maar omdat de wijkvereniging daar tegen zou zijn doe de gemeente maar een paar parkeerplekken weg en dat levert inderdaad weinig op.

  3. Maakt niet uit wat je doet, er zijn altijd mensen die vinden dat je het verkeerd doet.
    Maar… GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren (PvdD) zeggen dat ze vinden dat er zo snel mogelijk een plan moet komen voor ‘een aantrekkelijk havengebied met zoveel mogelijk groen’. Dus maar eens kijken wat ze op tafel brengen.

  4. “De kade van de Haven in Leiden moet goed begaanbaar zijn voor voetgangers. Dat vinden zowel omwonenden als de gemeenteraad die zich storen aan de fietsen die kris kras door de haven worden geparkeerd.”
    .
    Hebben de leden van de gemeenteraad wel eens elders in Leiden gekeken? Overal in de stad, maar vooral in het centrum, staan (brom)fietsen en scooters (en steeds vaker ook bakfietsen) “kris kras” geparkeerd, heel hinderlijk midden op trottoirs en in voetgangersgebieden. Voor winkels en studentenhuizen is het eerder regel dan uitzondering dat de vrije doorgang voor voetgangers wordt geblokkeerd door lukraak geparkeerde tweewielers. Waarom wordt daar niet tegen opgetreden?
    Gemeenteraad, geef eens wat meer geld uit aan handhaving en verspil wat minder aan onzinprojecten.

    • Een Leids burger op

      Politici kijken toch nooit verder dan hun neus kort is. 🙂
      Vooral op het Noordeinde staan veel fietsen op het trottoir waardoor voetgangers gedwongen worden even op de rijbaan te lopen.

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline