(Archieffoto: Chris de Waard).

Oplossing voor fietsprobleem Haven met 'weinig ambitieus plan'

De kade van de Haven in Leiden moet goed begaanbaar zijn voor voetgangers. Dat vinden zowel omwonenden als de gemeenteraad die zich storen aan de fietsen die kris kras door de haven worden geparkeerd. Als oplossing is nu gekozen voor het inrichten van fietsparkeerplaatsen met ‘fietsnietjes’, maar dat plan had wel ambitieuzer gemogen, betoogden verschillende partijen in de raad. “Het is goed dat er iets gedaan wordt, maar we hadden net zo goed nog even een half jaar kunnen nemen voor een goed plan”, aldus Josine Heijnen (CDA).

De meeste overlast van geparkeerde fietsen komt van bezoekers van restaurant Lot en de Walvis, maar ook omwonenden kunnen hun fiets niet altijd kwijt. Het gevolg is dat iedereen een eigen plek zoekt voor zijn fiets, waardoor de Haven rommelig wordt en de kade niet meer goed begaanbaar is. Door een invalidenparkeerplaats op te heffen – ‘de huidige twee worden weinig tegelijkertijd gebruikt’, aldus de gemeente – en te schuiven met reguliere parkeerplaatsen, komt er ruimte voor extra parkeervakken voor de fiets.

Wethouder Martine Leewis in gesprek met IJsbrand Terpstra over de Haven

Hoewel dat plan donderdagavond brede steun kon wegdragen in de gemeenteraad, kreeg Leewis ook te horen dat het allemaal wel wat ambitieuzer had gemogen. Zo dienden GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren (PvdD) een breed gesteunde motie in om zo snel mogelijk met een plan te komen voor ‘een aantrekkelijk havengebied met zoveel mogelijk groen’. Daarom gaat de gemeente de komende tijd opnieuw in gesprek met omwonenden, zodat er tegelijkertijd met het behandelen van de Leidse parkeervisie een integraal plan voor het gebied kan komen.

IJskast
VVD en CDA hadden het plan voor het fietsparkeren liever nog even in de ijskast gezet, om dan later dit jaar met één uitgebreid plan te komen. “In plaats van dat we eerst met de buurt gaan overleggen over hoe we het parkeerprobleem kunnen oplossen, halen we nu alvast wat plekken weg om meer groen te krijgen”, aldus Heijnen, die tevergeefs voorstelde om het aantal parkeerplaatsen in ieder geval niet te verminderen. Dat het fietsprobleem al een tijd om een oplossing vraagt, is volgens haar geen reden om nu dan maar snel met kleine maatregelen te komen. “Als we al zo lang hebben genomen, kunnen we net zo goed nog even een half jaar nemen voor een goed plan.”

CDA-raadslid Josine Heijnen in gesprek met IJsbrand Terpstra over de Haven

Martine van Schaik van de PvdD probeerde erachter te komen of de zorgen over snelle maatregelen terecht zijn. “Is er een risico dat er bij een nieuw plan over een half jaar weer fietsenstallingen uit de grond moeten die met dit raadsvoorstel zijn geplaatst?” De wethouder zegde niets toe, maar ‘zou werkelijk waar niet weten waarom dat zou moeten’. “Er is nu nagedacht over waar in ieder geval fietsparkeerplekken nodig zijn en ik kan me niet voorstellen dat dat dan ineens ophoudt een probleem te zijn.”

‘Zowel groen als parkeren’
De uitkomst van de beraadslaging in de gemeenteraad is dat er de komende tijd in ieder geval maatregelen worden genomen om het fietsparkeren te verbeteren. Tegelijkertijd zal de gemeente nogmaals in gesprek gaan met omwonenden om een plan te ontwikkelen. “We hebben uit de buurt gehoord dat mensen zowel meer groen willen als meer parkeren”, zegt Leewis. “Maar het is ook heel smal, dus het kan niet allemaal tegelijk.” De uitkomsten van die gesprekken worden tijdens de behandeling van een nieuw parkeerbeleid besproken. Dan zal duidelijk worden hoe de ruimte in de Haven verdeeld gaat worden tussen fietsers, auto’s en stukken groen.

Leiden Politiek


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Whatsapp Studio
071 - 5235908

×