Snorscooters mogelijk ook in Leiden naar rijbaan

228

De gemeente Leiden gaat nog deze zomer onderzoek doen naar scootervrije fietspaden. Dat zegt wethouder Martine Leewis naar aanleiding van het Amsterdamse scooterbeleid dat gisteren van kracht werd. Snorfietsers moeten in de hoofdstad voortaan gebruik maken van de rijbaan. Het fietspad is voor hen voortaan verboden terrein. Ook is een helmplicht ingevoerd. Aan het eind van dit jaar moeten de resultaten van het Leidse onderzoek bekend zijn en wordt bekeken of scootervrije fietspaden realistisch zijn in Leiden.

Als zo’n verbod voor snorscooters ook op de Leidse fietspaden zou worden ingevoerd, dan is dat volgens de Fietsersbond Leiden een goede ontwikkeling. Dat zegt voorzitter Peter Rumler van de Leidse afdeling op de website van GroenLinks Leiden. “Met de groei van fietsers en e-bikes wordt het steeds drukker op de fietspaden, en verbreden van de fietspaden is niet altijd een optie. Vooral de zwakke groepen zoals kinderen en ouderen hebben steeds vaker last van de scooters en voelen zich niet meer veilig. Daarom willen wij de scooters, zowel snorfietsen als brommers, waar het kan naar de rijbaan verplaatsen”.

 

Delen

228 reacties

    • In Amsterdam gebeuren wel meer ongelukken. Er gebeuren heel veel ongelukken op de fietspaden door scooters. Dus slechts 1 ongeluk is al een hele verbetering!

    • Als mensen ziek worden van de uitlaatgassen die ze inademen, wanneer ze door zo’n rotding worden ingehaald, dan is dat ook een ongeluk. Momenteel is luchtvervuiling de grootste gezondheidsbedreiging voor gezonde mensen en brommers dragen daar in grote mate aan bij.

    • Geloof me, ga midden op de rijbaan rijden, laat me echt niet door een auto op me snorbrommer de kant I douwen, dan maar file met 25km, ze sturen die broken piloten van een jongere met opgevoerde scooters maar de rijbaan op,

  1. Sonja Prins-Gerichhausen

    Lekker gevaarlijk. Gister nog rechts ingehaald door een bommer die bijna op de achterkant van mijn auto zat. Het ging meneer niet snel genoeg. Kon echt niet over mijn voorgangers heen vliegen die stilstonden voor het zebrapad.
    Dan ook nog snorfietsen op de rijbaan. Wat een zooitje gaat worden

  2. Vn de wijngaard op

    Belachelijk dat de fietsers altijd beschermd worden.het zijn zelf de.grootste gevaar op de weg nu moeten de.snorbrommers op de weg gaan rijden en dat is zeker.niet gevaarlijk ! Welke idioot heeft dit bedacht ?

  3. Corrie Van de Wijngaard

    Belachelijk dat de fietsers altijd beschermd worden ze zijn zelf het grootste gevaar op de weg nu moeten de snorbrommers op de.weg gaan rijden en dat is zeker niet gevaarlijk ! Welke idioot heeft dit bedacht

  4. Remco Zandbergen

    Snorscooters? Vergeet ook de tomos en andere brommertjes niet waar wellicht je paps, mams, oma of opa op rijd. We moeten vast wijken voor de groei van e-bikes a 25 km per uur😡als je dan de hoofdstad na wil doen blowen we overal, openen we een bananenbar en maken we van de Haarlemmerstraat een red light district. Ennuh, straks wordt de stint weer goedgekeurd. Zie de juf al gaan met 6 van die hummeltjes over de haagweg.

    • Pieter Hoeberichts

      die tomosjes waren niet eens de oorspronkelijke snorfietsen; dat waren de spartamet fietsjes. Daarvoor was de snorfiets in het leven geroepen, niet bedoeld voor scooters, maar helaas zijn die het aan het verpesten.

    • Pieter Hoeberichts

      zo een spartamet ging met de beste wil van de wereld niet harder dan 25; vandaar dat je die mocht rijden zonder helm, als uitzondering op de helmplicht, Solexen deden daar ook aan mee. Er heeft ook nog de “tandemmet” bestaan; met 2 personen erop: 20, en harder ging hij niet. Solex bestaat al heel lang, jaren 1950 of zo, de spartamet sinds de jaren 1980. Dat waren de echte snorfietsen. Voor een echte scooter moest je vroeger rijbewijs A hebben: motorfiets. Engels scooter = autoped = step; knetterstep dus.

  5. Simone van Oosten

    Je denkt toch zeker nie dat ik met mijn kind achterop, met mijn snor brommert die 25 gaat en soms maar 20, met mijn paniekaanvallen, op de rijweg gaat rijden?
    Ben me dr besodenmietert.
    Da ga ik toch echt niet doen! Die elektrieke fietsen halen mij steeds in! Rot toch op met je groen links!
    Lazer op! Laan ze de fietsers maar eens gaan bekijken die steeds op de stoep te rijden, of met de telefoon in de hand of de muziek hard aan, met z’n 3en naast elkaar aso rijden en geen cm opzij gaan… bah 🤬🤬🤬🤬🤬

  6. Cor Hofman

    Ze zullen eens een keer te laat zijn. Leiden het braafste jongetje van de klas zolang het de gemeente maar niets kost en de bewoners de dupe.

  7. Jans Ramaker

    Ja natuurlijk doen jullie dan ook gelijk de e- bikes naar de rijbaan ,want daar wordt ook letterlijk en figuurlijk door omver gereden..

  8. Monique Zandbergen

    Ik ben op mijn snorbrommertje vaak genoeg ingehaald door mensen op een e-bike. Gaan die zeker ook de weg op. En wat denk je ’s zomers door wielrenners?

  9. Charena Ten Bokkel

    Neee tyf op hoor, Leiden is geen Amsterdam begrijp niet waarom dit word gedaan in de grote steden begrijp ik t maar in de kleinere totaal niet… elektrische fietsen of thomossen halen ons al in dus snorfietsers zijn sowieso niet de snelste op t fietspad, slaat nergens op dit verbod hoor echt niet

  10. Vincent Stikkelorum

    Levensgevaarlijk. Snorscooters met 25km/u op het fietspad, bromscooters met 50km/u op de rijbaan. Zo zijn er de kleinste snelheidsverschillen, kleinste kans op ongelukken en een betere doorstroming.

    Dat gekke Femke dat in de pruthoofdstad invoert moet zij weten, protesten en ongelukken zijn er nu al uit voortgekomen. Geen idioterie in onze rationele stad!

    • Pieter Hoeberichts

      het zou prettig zijn als alle snorfietsen inderdaad maximaal 25 zouden rijden, maar in de praktijk is gebleken dat de meeste zijn opgevoerd. Er zijn er die sneller rijden dan een geel plaatje brommer MAG, en de bestuurder geen helm draagt. Die pseudo snorder zijn we op het fietspad heel graag kwijt, en het zijn er nogal wat.

    • Vincent Stikkelorum

      Pieter Hoeberichts
      Maar dat ze opgevoerd zijn moet niet de regels veranderen.
      Ze moeten 25km/u binnen de bebouwde kom, en dus op het fietspad.
      Kúnnen ze sneller: eigenlijk geen probleem. (Een auto kan gerust 200km/u)
      Gáán ze sneller: een groot probleem en gevaarlijk.
      Andere verkeersdeelnemers letten pas extra op als ze een helm zien. Oom agent mag van mij gerust zo’n opgevoerde tweewieler in de metaalpers gooien als hij binnen de bebouwde kom boven de 40km/u gepakt is…

    • Pieter Hoeberichts

      Opvoeren gaat niet alleen om “kunnen” maar vooral om “doen”. En dat blijkt. Ik ben met je eens dat zulke pseudo snorfietsen in de pers mogen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

    • Vincent Stikkelorum

      Pieter Hoeberichts
      Te snel over de openbare weg staat voor jongeren stoer, “kijk eens wat ik durf”. Maar ze vergeten dat je daar tegenwoordig videobeelden voor nodig hebt (pictures or it didn’t happen)…
      Politie kijkt graag met deze beelden mee en kloppen even aan bij de bestuurder of diens ouders.
      Dat prutmachientje kan gelijk mee. “Afscheid nemen, want na de metaalpers herken je hem niet terug!”.

    • Pieter Hoeberichts

      meestal krijgen ze de mogelijkheid om de opvoering ongedaan te maken, met controle. Na de controle wordt dit weer onmiddellijk ongedaan gemaakt en rijdt het rotding weer opgevoerd. Lekker stoer jongens, weleens de gevolgen gezien van een hersenletsel na een ongeval zonder helm? Ik wens het zelfs deze stoere jongens (zelden meisjes) niet toe.

    • Pieter Hoeberichts

      Er zijn er ook die een foefje op de snorfiets hebben dat ze kunnen gebruiken bij de rollenbank; dan lijkt het alsof de pseudo snorfiets toch voldoet aan de 25 km eis. Vervolgens na de rollenbank foefje uit, weer knalhard rijden.

    • Vincent Stikkelorum

      Pieter Hoeberichts
      Oom agent die ziet dat de pseudosnorfiets keihard aan komt knallen en een max van 25km/u constateert zal toch echt vragen waar die schakelaar zit. Anders word hij gevorderd en op het bureau onderzocht.

    • Paul Stuurman

      Pieter Hoeberichts dan moeten ze een keer gaan handhaven. Niet als een kip zonder kop dit soort linkse schijnoplossingen doorvoeren die alleen maar meer gevaar opleveren.

  11. De snorfiets helmplicht zal ervoor zorgen dat mensen ipv een snorfiets een bromfiets zullen kopen omdat je toch al een helm op moet. 16 jarigen die hun rijbewijs halen en meteen op een bromfiets de autorijbaan op gaan. Hoe kan dit veilig zijn ik snap er geen reet meer van??

  12. Bianca van Oevern

    Word weer veel gevloek en gedoe een snorbrommer op de auto rijbaan en flinke file s aangezien ze maar 25 gaan . Srry hoor maar levensgevaarlijk voor de snorfiets sommige fietsers gaan nog harder

  13. Irene Irene

    Wanneer gaan ze de bakfietsen verbieden met 4 kinderen er in…levensgevaarlijk die lompe dingen..ze nemen compleet de weg en fietspad in beslag.

  14. Jolanda Been

    Als ik ooit aangereden wordt ,dan klaag ik diegene aan waar dit vandaan komt. Stelletje idioten. Ik berijd een fiets dan ben ik niet veilig voor wielrenners, ik berijd een scooter dan ben ik niet veilig voor E bikes en ik berijd een auto dan ben ik niet veilig elke scooter die straks voor je auto schiet.

  15. Gerda de Vink

    Laten ze eerst maar eens kijken welke leeftijd scooter rijders een gevaar op het fietspad en ook op de rijbaan zijn, jongeren met opgevoerde snorscooter, daar eens meer controle opkomt word het al een stuk veiliger, iedereen en alles moet wijken voor die duivels rijders, geloof me 1 baansweg of niet, ga midden op de rijbaan rijden laat me echt niet opzij douwe door een auto die voorbij wil, file er door of niet, ze bekijken het maar

    • Eus de Watergeus op

      Eerst zeg je dat de goeien niet onder de kwaaien mogen lijden, om vervolgens aan te kondigen dat je je als een wegpiraat gaat gedragen.

  16. Pieter Hoeberichts

    Als heel Nederland dat doet wordt dat hopelijk het einde van de snorfiets; gelukkig maar, ze zitten zowel de fietser als de auto in de weg. Terug naar de echte 45 km brommer, op de weg, niet op het fietspad. Snorfiets = brommer met tot 25 beperkte snelheid om de helmplicht te ontlopen, daar was het voor bedoeld. Ondingen. Meestal nog tweetakt: smeriger dan een diesel vrachtwagen.

  17. Eus de Watergeus op

    Ik begrijp überhaupt niet wat mensen bezielt om zich op een scooter voort te bewegen. Tenzij je gehandicapt bent is een fiets toch veel beter! Is gezonder, goedkoper, stinkt niet en maakt geen herrie.

  18. Scooter- en bromfietsvrije fietspaden is een uitstekend idee. Mocht dat voorlopig niet mogelijk zijn, dan zou ik, in navolging van iemand wiens naam mij is ontschoten, willen voorstellen om de uitlaat van dergelijke ondingen door/langs het stuur te leiden, zodat fietsers de giftige rotzooi niet hoeven in te ademen (bijv. bij stoplichten) en de daders zichzelf vergiftigen.

    • Een Leids burger op

      Ook als scooters naar de rijbaan verbannen worden kan men als fietsers nog steeds last hebben van uitlaatgassen door auto´s en scooters.
      .
      Voor fietsers zal het dan zeker veiliger worden maar als scooters e.d. naar de rijbaan moeten verplaatst het (veiligheids)probleem zich alleen maar. De helmplicht is in ieder geval goed.

  19. Eric Rijnsburger

    Uhhhh. Dus snorfietsen moeten naar de rijbaan omdat fietsers zich anders niet veilig voelen? En waar laat de gemeente de auto’s dan als ik me op mijn snorfiets niet veilig voel op de rijbaan?? Wordt Leiden dan misschien geheel autovrij? Daar zou Groen Links waarschijnlijk erg blij mee zijn. Ach… de meerderheid van onze stadsgenoten hebben dit zo gewild.

  20. Debora Keller

    Apart hoor. Scooters/snorfietsers worden nu (door de veel) neergezet als ‘aso’ rijgedrag . Wel eens opgelet op de elektrische fietsen?

  21. Bitonio Auda op

    Ik hoop dat het snel afgelopen is met die kut snorfietsen op het fietspad en ook met die 2takt brommers viese stinkrook allemaal kankerzooi

  22. Natasja Sydney Dani Yaléna Lens-Hamaker

    Va daag de foto niet gezien van de persoon die in de kreukels ligt in Amsterdam door deze belachelijk regel?!
    Doe eens even normaal zeg!
    Automobilisten gaan zich ergeren,gaan mensen opjagen eromheen rijden toeteren….hoe creëer je haat en woeste weg”mis”gebruikers

  23. Marijn Schaaf

    Gemeente Leiden hierbij moet de inspectie grondig onderzoek doen of deze regelgeving goed onderbouwd en goede en kritische aspecten of het überhaupt voldoet aan “verkeersveiligheid”

  24. Alberto Cm

    Ga de fietsers eerst eens handhaven op normale verlichting en het stoppen voor een rood stoplicht in plaats van scooter pesten. Je moet alles handhaven en niet alleen een groep.

  25. Arthur van der Linden

    Het idee speelt, zoals ik dat in het Leidsch Dagblad heb gelezen. Men wil eerst de ontwikkelingen in Amsterdam afwachten.
    Persoonlijk vind ik deze switch levensgevaarlijk. Zet de ambulance maar vast klaar.

  26. Willem Brandt

    Ach ach ach iedereen weer huilie huilie doen maar zodra verkiezingen zijn gewoon weer op de linkse partijen stemmen, adam vuurwerkverbod leiden vuurwerkverbod adam snorscooter op de rijweg leiden snorscooter op de rijbaan adam helm op snorscooter leiden binnenkort helm op

  27. Koos Henzen op

    Knettergek land om je met een snorscooter met 25 km op de rijbaan te laten rijden met een hele sleep auto’s achter je aan. Het moet gewoon verboden worden om náást elkaar op een fietspad te rijden maar juist áchter elkaar, zodat achterop komende fietsers en snorscooters gemakkelijk kunnen inhalen. Ze rijden zelfs met twee van die bakfietsen naast elkaar op een fietspad! En de fietsende jeugd wordt niet aangepakt: met z’n vieren naast elkaar fietsen, bellen, appen, door rood rijden, schuin een kruispunt oversteken etc. etc. Nederland is totaal gek aan het worden mede door die rare en vreemde figuren in bepaalde partijen!

  28. MaggieRose op

    Afgelopen oktober een snorscooter gekocht. Omdat ik daarop geen helm op hoef. Kan ik nl niet verdragen. En nu? Toch maar weer met de auto dan? En scooter weer verkopen met dik verlies?
    En hoe zit dat eigenlijk, mag een gemeente gewoon zomaar de landelijke regels veranderen? En hoe zit het in de omringende dorpen en steden, moet ik daar dan wel ineens het fietspad weer op?

  29. Ik denk dat wethouder Martine Leewis er verstandig aan doet eerst af te wachten hoe dit in Amsterdam uitpakt. Daar worden nu nog geen bekeuringen uitgedeeld. Zodra Handhaving dat wel gaat doen, verwacht ik daar oorlog tussen Handhaving en verkeersdeelnemers met opgevoerde snorfietsen die zonder helm door de stad racen.

    • Alexander Mars

      Rommert Crépin lol, ik word ook een dagje ouder en neem wat meer verantwoording :-). Ik word serieus ingehaald door mening bejaarde op een electrische fiets met notabene voorwielaandrijving (levensgevaarlijk). Ik snap ook best dat gemotoriseerde voertuigen sowieso stinken en qua geluid irritant zijn. Maar er zijn voor mij genoeg keren dat ik mijn snorfietsje gebruik voor wat vervoer van grotere dingen die niet op de fiets kunnen. Ik vind het dan fijn geen auto te hoeven pakken (ook weer beter voor het milieu/mijn portemonnee en frustraties qua verkeer. Dat deel wordt dus straks ontnomen… dat vind ik jammer. Ook is de waarde gelijk van een snorfiets 0 Euro bij invoering van dergelijke zaken. Dat betekent een hoop afval weer erbij. Niemand gaat een snorfiets houden waar je soms wel soms niet mee op fietspaden moet en daarbij een helm moet dragen.

    • Rommert Crépin

      Ik ben trouwens aan het kijken voor zo’n electrische fiets dus als ik je inhaal mag je wel aan mijn schouder hangen, kom je beetje op snelheid 😄

    • Alexander Mars

      Rommert Crépin lol ik vond zo een electrische snorscooter leuk tot dit nieuws ;-). Voordeel van een electrische is natuurlijk geen stank en lawaai en je kan alsnog eenvoudig grotere dingen vervoeren. Maar goed ieder zal zijn eigen mening en oordeel hebben 😛

  30. Marian de la Rie

    Veelste gevaarlijk met de scooter op de rijbaan dus geen auto meer te rijden daarvoor een scooter gekocht levensgevaarlijk en fietsers niet naast elkaar rijden op het fietspad😏

  31. Toen de bromfietshelm verplicht werd gesteld, raasde er een storm van boosheid door dit land. Toen de veiligheidsgordel verplicht werd gesteld, kwam de Telegraaf grote letters tekort om schande te brullen. Nu vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld.
    Natuurlijk moeten de scooters van het fietspad, ze hadden er nooit mogen rijden! Gelukkig vinden ook verenigingen van automobilisten en RAI dat de max snelheid binnen de bebouwde kom teruggebracht moet worden naar 30. Dat verhoogt de veiligheid voor iedereen, vooral voor jonge kinderen en senioren. Het aantal verkeersslachtoffers is veel te hoog. Het zal je kind maar wezen…
    De mensen die hier het hardste schreeuwen zullen ook wel de grootste wegpiraten zijn. Als ik straks op de Willem de Zwijgerlaan een half minuutje niet harder dan 25 of 30 km kan rijden, is dat toch helemaal niet zo erg? Het grote probleem is niet dat scooters naar de weg moeten, maar dat veel te veel automobilisten (en motorrijders) denken dat ze er 70 of 80 km kunnen rijden. Dát is het probleem.

    • Een Leids burger op

      Die helm is prima. Het wordt er alleen niet veilger op als scooters e.d. naar de rijbaan moeten. Dat ligt niet alleen maar aan het rijgedrag van de automobilisten maar ook aan het rijgedrag van de scooterrijders die overal maar snel omheen en tussendoor willen rijden. Het veiligheidsprobleem verplaatst zich dus alleen maar.

  32. Paula van Heijningen

    slaat nergens op de weg is pas levens gevaarlijk trouwens is dit ook weer een manier om de automobilisten te dwarsbomen kunnen straks ook overal 20 km per uur rijden en hoe zit het met E-Bike en groepen wielrenners die als dwazen over het fietspad racen zo de weg op en niet weten wat het is om een keer te stoppen zodat bijvoorbeeld de automobilisten ook over kunnen, want kijk die weten wel hoe het hoort als er een file is e.d l dan aten ze steeds een auto tussen voegen dat het ritsen en zo hoort het ook

  33. Paul Stuurman

    Fietsers zijn de ergste verkeersvandalen die er zijn. Houden zich nergens aan en brengen alles en iedereen in gevaar. Snorscooters wijken veel meer af van auto’s dan van fietsers (mits niet opgevoerd), dus volgens mij wordt het er juist gevaarlijker op. Of is dit een nieuwe vorm van autootje pesten, met groen links in het college 🤔

  34. j.j. Stikvoort op

    En wat gaan ze daarna doen met al die wielrenners die in peloton de fietspaden met 35 a 40 km p/u onveilig maken .
    Vanuit de Haagse Schouw naar de Vink en zo door naar Voorschoten over de fietspaden racen ze je ( zelfs met snorscooter ) van de weg !

  35. Myra Coenraad op

    Zie het al gevaarlijk worden op bijvoorbeeld de churchilllaan of de Willem de Zwijgerlaan! Levensgevaarlijk. Binnenstad en woonwijken ok maar niet op de toch al overdrukke wegen. De fietspaden naast de drukke wegen geven in het algemeen geen problemen om daar gewoon op het fietspad te rijden. De vooral mensen die slecht ter been zijn en ouderen worden door deze maatregel vooral de dupe. En de binnenstad autoluw maken? Begin eerst maar met de bussen zeker met de helft te reduceren. Het is een wonder dat er op de Breestraat en hoek Levendaal Korevaarstraat nog geen dodelijke ongelukken zijn gebeurd. En dan heb ik het nog niet eens over de luchtvervuiling en lawaai wat dat veroorzaakt.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline