Leiden wint prijs voor beste citymarketing

4

Tijdens het Nationaal Congres Citymarketing dat vandaag in Eindhoven plaatsvond, heeft Leiden de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen in de categorie meer dan 100.000 inwoners. Bij de gemeenten tot 100.000 inwoners won Bergen op Zoom. De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) is een onderdeel van Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste citymarketing gemeente van Nederland van het afgelopen jaar. De jury moest kiezen uit vier uiteenlopende inzendingen.

De jury heeft gekozen voor de stad die een forse stap heeft gezet in haar citymarketingstrategie én aanpak. “De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is er in geslaagd om de citymarketing dienstbaar te maken aan de uitdagingen van de stad. Er is op overtuigende wijze gekozen voor een doelgroep en marketingbenadering die de stad echt verder kan helpen,”aldus het juryrapport. “De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is er in geslaagd het merk en de merkstrategie door te vertalen naar een aansprekend merkverhaal en combineert daarbij in haar strategie op een aansprekende manier heden, toekomst en verleden. De documentatie en de dynamische presentatie hebben de jury overtuigd.”

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen worden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën wordt gekozen.

De vakjury bestaat uit Ton Rombouts (voorzitter), Erik Braun, Isabel Mosk, Thom Ummels, Robert Govers, Martin Boisen en Machteld Beekhuis. Gerben Baaij (Dordrecht Marketing) is dit jaar adviseur van de jury. Gemeente Dordrecht won vorig jaar de NCT-trofee in de categorie 100.000+.

De genomineerden voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019 waren naast Leiden de gemeenten Eindhoven, Leeuwarden en Zwolle. Bij de gemeenten tot 100.000 inwoners was naast Bergen op Zoom ook de gemeente Hoorn in de race.

Delen

4 reacties

  1. Leuk, maar wat heb je aan Citymarketing als de top 3 van gevaarlijkste wegen van Zuid-Holland in Leiden zijn? Doe daar eerst eens wat aan! In 4 jaar tijd 121 ongelukken op de Kennedylaan en de Herenstraat met 51 slachtoffers.
    (Zie https://www.unity.nu/artikelen/leiden/leiden-twee-keer-in-top-vijf-gevaarlijkste-wegen).

    Graag dit “dienstbaar te maken aan de uitdagingen van de stad” vertalen naar een aansprekend plan om de Kennedylaan en de Herenstraat veilig te maken, zodat de doelgroep fietsers ook levend in deze aansprekende stad kan komen zonder eerst langs het LUMC te moeten.

  2. Petronelleke op

    Je ontkomt toch niet aan de indruk dat ‘citymarketing’ alleen over geld gaat: wat brengt het op. En niet of Leiden nu een fijne stad is voor bewoners en bezoekers. Behalve voor fietsers wordt de binnenstad voor sommige wijken ook steeds moeilijker bereikbaar per openbaar vervoer, omdat er steeds meer bezuinigd wordt op de buslijnen. Het ontbreekt ook aan voldoende fietsenparkeerplaatsen; in de Breestraat staan op zaterdag alle trottoirs vol met fietsen, zelfs bij de bushalten.

  3. Wij van WC-eend geven de prijs voor de beste versie van WC-eend aan….. WC-eend!
    Er is op overtuigende wijze gekozen voor een doelgroep en marketingbenadering die een WC echt verder kan helpen,”aldus het juryrapport. “De winnaar van de WC-eend Trofee is er in geslaagd het merk en de merkstrategie door te vertalen naar een aansprekend merkverhaal en combineert daarbij in haar strategie op een aansprekende manier heden, toekomst en verleden. De documentatie en de dynamische presentatie hebben de jury overtuigd.”

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline