D66 komt met plan voor stadsdistributie

13

Of het een echt distributiecentrum moet worden weet D66-raadslid Francien Zeggelt nog niet, maar samen met haar fractiegenoot IJsbrand Olthof werkt ze wel aan een plan voor stadsdistributie. Dat plan wil de partij na de zomervakantie presenteren.

Chris de Waard in gesprek met Francien Zeggelt over een systeem van stadsdistributie.

Een systeem waarbij grote vrachtwagens buiten de stad hun lading verdeelden over kleine elektrische vrachtwagentjes heeft in Leiden al een bestaan. In de jaren ’90 reden de knalgele bezorgwagens enige tijd door de stad, maar dat bleek uiteindelijk niet voldoende rendement op te leveren, waarna de dienst werd opgedoekt. Zeggelt denkt dat dat tijd er nu wel rijp voor is, maar ziet voor de politiek alleen een rol als aanjager van zo’n idee. Het is de markt zelf die het volgens haar moet oppakken. Het voorstel gaat niet uit van een financiële injectie door de gemeente.

Delen

13 reacties

  1. Geen vergunningen meer uitdelen aan transportondernemingen, voor distributie in de binnenstad, binnen mum van tijd zitten we met een spookstad.

  2. Ton Siera

    Ze doen al precies het zelfde als in den Haag. Een plan presenteren, terwijl je al weet dat het gedoemd is te mislukken maar wel blijven lachen.

    • Ton Siera

      Mostert heeft er toen een hele grootte loods voor neergezet met speciale docks voor de elektrische wagentjes, maar als als gemeente toch vergunningen blijft uitdelen voor de grote bedrijven dan vraag je zelf dat de boel mislukt. Maar is er een andere oplossing voor b.v. koeltransport en kleding.

  3. Fred Rohde

    Het beste plan van D’66 is zichzelf opheffen. De ‘partij zonder gezicht’ is volkomen overbodig. De partij, niet de leden. Dat zijn grotendeels bijzonder aangename mensen die zich onder alle omstandigheden weten te handhaven. Maar D’66 , waar dat voor staat? Wie het weet, mag het zeggen.

  4. vaker geprobeerd in veschillende steden. Het werkt niet, omdat het gewoonweg te ingewikkeld is om dit logistiek efficient en rendabel op te zetten. Maar nee, de politici in Leiden gaan gewoon wéér proberen om hiervoor tijd en geld over de balk te smijten…………..

  5. Goed plan. In verschillende steden (Delft, Nijmegen, Arnhem, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam) is er al stadsdistributie on verschillende vormen en met succes. Kwestie van afspraken maken met ondernemers.
    Het wordt tijd dat die grote vrachtwagens uit de binnenstad verdwijnen. Ook bij mij in de wijk zie ik vaak van die onmogelijk grote kolossen van vrachtwagens door de Herenstraat rijden, de weg versperren en om twee pallets af te leveren. Dit kan en moet anders.

  6. Uit een aantal reacties blijkt het al: het heeft geen om dergelijke proefballonetjes op te laten, behalve dan dat het even lijkt alsof een raadslid druk bezig is en goede ideeën heeft. Het idee is niet nieuw en niet slecht, maar moet een concreet en goed uitgewerkt voorstel worden met duidelijk en consequent flankerend beleid om grote vrachtwagens uit de binnenstad te weren. Anders kun je beter wat anders gaan doen.
    Op louter vrijwillige basis werkt zoiets trouwens niet. Ondernemers willen geld verdienen, niet het braafste en liefste jongetje van de klas zijn.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline