Leidse archeologen en historici spelen Minecraft

Het populaire computerspel Minecraft spelen en tegelijkertijd iets leren over de oude Romeinen. Dat kan in het RoMeincraft-project van de Leidse stichting VALUE. De stichting ‘Videogames and Archaeology at Leiden University’ begon in 2015 als een hobbyproject van enkele promovendi van de ‘Leidse Faculteit der Archeologie’ met een gedeelde interesse in computerspellen.

De promovendi merkten op dat veel populaire computerspellen, zoals Assassin’s Creed en Civilization, zich in het het verleden afspelen.  Een van de oprichters van de stichting en docent aan de Universiteit Leiden, Aris Politopoulos vertelt: “We werken aan het verband tussen computerspellen en historisch wetenschappelijk onderzoek”. In 2015 werd een evenement georganiseerd op de faculteit Archeologie om de voormalige tempel van Bel, in de oude Syrische ruïnestad Palmyra te reconstrueren in het spel Minecraft. Die tempel was dat jaar verwoest door de terroristische groepering Islamitische Staat (IS). De promovendi combineerde het digitale reconstructieproject met een wetenschappelijke discussie over het verwoesten van cultureel erfgoed.

Video van de reconstructie van Palmyra in Minecraft door stichting VALUE

De initiatiefnemers begonnen met het online uitzenden van filmpjes. Daarin werd het spelen van een computerspel voorzien van commentaar over archeologische en historische elementen die in het spel te zien zijn. In 2017 werd samen met de provincie Zuid-Holland, het project RoMeincraft opgezet. Kinderen en volwassenen worden daarbij uitgedaagd om in Minecraft Romeinse forten en andere gebouwen na te bouwen. RoMeincraft heeft als doel het publiek op een digitale en speelse manier te betrekken bij het Romeinse erfgoed.

Interactive Past Conferentie
Stichting VALUE organiseert elke twee jaar de Interactive Pasts Conferentie. Internationale historici en archeologen geven presentaties over computerspellen en hun vakgebied. “De eerste editie in 2016 was een groot succes”, zegt Politopoulos. “Er waren meer dan honderd mensen en de opnames werden online door meer dan 600 mensen bekeken.” In 2018 werd door de stichting de tentoonstelling Culture Arcade samengesteld. In de Prins Claus Fonds Galerie waren spellen te zien en te spelen die culturele thema’s bevatten en inzicht bieden in de waarde van cultureel erfgoed over de hele wereld.

In de toekomst denkt de stichting te kunnen uitbreiden met consultancy werk voor spelontwikkelaars die werken aan nieuwe spellen met een historisch thema. De stichting werkt nu voornamelijk met bestaande spellen. Politopoulos tot slot: “En we hebben de ambitie om zelf computerspellen te gaan ontwikkelen.”

Delen

Laat een reactie achter

Over de auteur

Arjen Kennis

Je bent nu offline