Leiden maakt parkeren fors duurder; parkeernorm in stationsgebied naar nul

77

Het wordt voor ontwikkelaars veel aantrekkelijker om te bouwen. Bij nieuwbouwprojecten gaan de parkeernormen omlaag en dus hoeven bouwers veel minder onrendabele parkeerplekken te realiseren. Daarvoor in de plaats komt wel de verplichting om inpandig meer voorzieningen voor fietsen in de nieuwbouwplannen op te nemen. Alle wijzigingen worden de komende vijf jaar ingevoerd. Naast de lagere parkeernorm zijn dat onder meer uitbreiding van de gebieden waar betaald moet worden geparkeerd en een fikse verhoging voor bewoners die een vergunning (willen) hebben voor een tweede auto.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Ashley North over de nieuwe parkeervisie die het college heeft vastgesteld.

Parkeernorm in Leids stationsgebied naar nul
Bij alle nieuwbouwprojecten gaat de parkeernorm omlaag, maar alleen in het stationsgebied e.o. wordt deze in de nieuwe parkeervisie van wethouder North zelfs op nul gesteld. Toekomstige bewoners komen ook niet in aanmerking voor een parkeervergunning. Wel zal er in het gebied een beperkt aantal parkeerplekken komen voor bezoekers.

Parkeren op afstand
Voor personeel van bedrijven in de vergunningsgebieden zet de gemeente in op ‘parkeren op afstand’. Daarvoor wordt onderzocht of en waar aan de randen van de stad parkeervoorzieningen kunnen worden gerealiseerd van waaruit met bijvoorbeeld kleine busjes wordt gezorgd voor het natransport van en naar het centrum. Net zoals dat nu ook al gebeurt door de Stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL) die het parkeerterrein aan de Haagweg exploiteert. De SSL moet het sinds 1 januari van dit jaar overigens zonder subsidie van de gemeente stellen.

Uitbreiding parkeerrestrictiegebied
Steeds als Leiden ergens betaald parkeren invoert, ontstaat overlast in de gratis wijken aan de rand van het gebied. Ook de afgelopen jaren gebeurde dat, nadat gratis parkeren verleden tijd werd in de wijken rond het centrum. In deze wijken, in parkeerjargon het vergunningsgebied B genoemd, verdween de parkeeroverlast naar de schil daar omheen. Er komen bij de gemeente sindsdien steeds meer klachten binnen van bewoners die vaak zelfs vragen om ook daar de parkeervergunningen in te voeren. Ze worden nu op hun wenken bediend.

De enige gebieden in Leiden waar binnenkort nog gratis kan worden geparkeerd, zijn de Merenwijk, Roomburg en de Stevenshof. “Maar we sluiten niet uit dat ook daar in de toekomst betaald parkeren ingevoerd gaat worden”, zegt wethouder Ashley North die de nieuwe parkeervisie eind van de middag toelichtte.

Parkeervergunning in kleiner gebied geldig
Wat nog niet in de huidige plannen is opgenomen, maar waar de gemeente al wel aan denkt, is het opknippen van de parkeerzones in veel kleinere gebieden. Iemand met een A-vergunning kan nu nog in het hele centrum parkeren en met een B-vergunning kunnen automobilisten hun heilige koe nu nog overal buiten het centrum gratis kwijt. In de toekomst wil North naar gebieden die zijn gekoppeld aan het woonadres van de vergunninghouder, zodat een parkeervergunning vooral gebruikt kan worden om in de buurt van het eigen huisadres te parkeren.

Waterbedeffect rukt op richting buurgemeenten
De parkeeroverlast verplaatst zich in sommige gebieden zelfs al naar de buurgemeenten. Dat zal er na de uitbreiding niet minder op worden. De nieuwe Leidse parkeerplannen zijn niet met de regio besproken, maar North zegt het wel een goed idee te vinden om daarover in de toekomst met de buurgemeenten van gedachten te wisselen.

Delen

77 reacties

    • Wim van der Valk op

      Wat nou gratis parkeren in de B zone’s,als bewoner van een B zone!
      Daar betalen ze toch voor?
      Of is plan soms bedacht om het verlies van de parkeergarage’s te compenseren??

    • Die gaan binnenkort allemaal naar Leidschendam om daar hun boodschappen te doen en gezellig overdekt te winkelen . En als klap op de vuurpijl GRATIS PARKEREN

  1. Iemand met een A vergunning betaalt dan ook veel meer als iemand met een B vergunning dus logisch dat die in een groter gebied mag parkeren. Bovendien als er in het centrum alleen in de buurt van het eigen woonadres geparkeerd mag worden, gaat dat ellende geven. Er zijn woonadressen met wel 2, 3 of meer vergunningen omdat man en vrouw een auto hebben, huizen verkamerd zijn of opgedeeld in appartementen. En de mensen die nu meerdere vergunningen hebben gaan hem echt niet inleveren omdat ze een paar tientjes meer moeten gaan betalen voor een tweede vergunning. Niet voor niets is het systeem van alleen parkeren in de buurt van het woonadres jaren geleden opgeheven, lijkt mij. Sinsdien zijn er alleen maar steeds meer vergunningen verstrekt terwijl er al jaren niet voldoende plekken zijn. Lekker slim…De ellende met parkeren is nu al heel groot. Hoe vaak er in het centrum niet een half uur of langer wordt rondgereden door bewoners om een plek te vinden…ik zie het iedere avond weer. Maak dan de parkeerplaatsen in bijv het centrum alleen voor centrumbewoners ( er zijn nu toch 2 grote parkeergarages bij voor bezoekers) of zorg dat er maar 1 vergunning mag zijn per woonadres. Buiten dat zijn er veel teveel betaalde gebieden in Leiden, logisch dat de ellende zich dan verspreid naar wijken daar buiten. Nee, dan zijn er vele steden die het veel beter geregeld hebben..

    • Angelique Verweij op

      Kan de gemeente nu echt niet iets anders verzinnen om haar bouwplannen mee te financieren? De vorige keer lag het er al zo dik bovenop dat die dure parkeergarages in het centrum de reden waren van het invoeren van vergunningen buiten het centrum!
      Wanneer houdt het eens een keer op???
      Dat komt de leefbaarheid van deze stad echt niet ten goede!
      Als je mensen wilt trekken om naar Leiden om te komen winkelen etc moet je ze niet gaan wegjagen met hoge parkeerkosten!
      Stop eens met het kapitaliseren van alles. Mensen zijn het langzamerhand spuugzat!

  2. Diederik Smit

    Met over een paar jaar steeds meer zelfrijdende auto’s zullen steeds meer mensen door hun auto voor de deur worden afgezet waarna de auto zichzelf buiten de stad parkeert (of andere mensen gaat vervoeren)

  3. Gewone burger in Leiden op

    Per schil parkeren, veel beter dan per straat/wijk. Wordt er ergens opengebroken, waar moet je dan parkeren? En gewoon 1 auto per adres aub. Decadent gebeuren met 3 auto’s per woning, belachelijk gewoon. Dan ga je maar in de garage parkeren voor 20 euri per etmaal (en auto) ofzo- als je poen hebt om groot te leven, kan dat ook.

    • Is niets decadent aan hoor maar door woning tekort woont kind nog thuis maar werkt wel, dus heeft eigen autootje en aangezien ik ook door moet blijven werken tot 67 heb ik mijn autootje ook nodig vandaar 2 autootjes op één woonadres.

      • dit is nou een goed doordachtte reactie. het is gewoon een cirkel. meerdere autos per adres komt steeds vaker door het probleem van de woningcrisis. of studenten die afgestudeerd zijn en maar in hun kamer blijven wonen omdat ze nergens anders heen kunnen. en dan staan er dus ook meerdere autos op 1 adres. of een werkende jongeren flat met huur parkeerplekken die duurder zijn dan een vergunning. dus al die autos staan gewoon in de straat ipv op de parking. elk probleem heeft meerdere oorzaken.

  4. Fred van Es

    Dat het betaald parkeren wordt uitgebreid naar de mors is zeer toe te juichen. Alleen 2e auto duurdere vergunning is de boel oplichten. Door de woningtekorten worden kinderen gedwongen langer thuis te wonen. Ook zij willen gewoon auto kunnen rijden, en zelf een auto bezitten. Dat wordt dan bestraft met een duurdere vergunning. Zo worden de jongeren dubbel gestraft voor falend overheidsbeleid. Ze hebben geen huis en betalen dan ook nog extra voor hun auto.

  5. Er stopt wel eens in trein in Leiden, er zijn ook bussen en je kan er zelfs fietsen huren, als je alleen maar met de auto hier wil komen, blijf dan maar weg.

    • Gewoon in stationsbuurt, maredijk eo, terug naar wijkvergunning. Nu zetten A verg.houders 3 weken de auto in onze buurt, pakken de trein naar Schiphol en gaan met vakantie. En er zijn al veel te weinig plekken. Ooit door telling al bewezen. En dan hebben we het nog niet over alle klus- en bedrijfsbusjes op t Schuttersveld.

      • Dat probleem kennen we in de Transvaal helaas ook steeds meer. en dan soms niet eens 3 weken maar meer dan dat. het enige nadeel met de wijk vergunning is dat wanneer er weer eens geen plek is je je auto dus niet in de wijk er naast kwijt kan… ze moeten gewoon zorgen dat de mensen met een A vergunning die mooie dure parkeergarages in kunnen die staan toch nooit helemaal vol en die mensen betalen toch mooi 78 euro per kwartaal dus dat kan makkelijk

  6. Ronald Oerlemans

    Beste Gemeente Leiden, hoe kortzichtig kan een beleid zijn. Jullie geven ons als bedrijfsleven(Maar ook bewoners) het idee, dat Leiden alles maar kan maken. NEE WE ZIJN GEEN AMSTERDAM! Zorg dat de regiefunctie van deze stad niet verloren gaat. EERST alternatieven DAN saneren. Wanneer leren jullie nu eens van de randgemeenten.. Gijs Holla hier moet een sterke lobby komen voor het juiste proces!!

  7. Het weer opsplitsen van de verschillende zones B lijkt mij een heel slecht idee. dit probleem hebben we al eens gehad. dat wanneer het in jouw buurt vol is je dus met je betaalde vergunning niet eens kan parkeren in de wijk er naast. Zelf moet ik dat vaak en als mantelzorger is het enorm fijn dat mijn parkeervergunning ook geldig is aan de andere kant van de stad in zone B. hebben ze eindelijk eens goed nagedacht over de schillen. willen ze dat weer gaan aanpassen…

  8. Maarten Bunschoten

    Beste Ashley North ik zou je graag vragen om oplossing op het volgend komend probleem. Wat gebeurt er met iedereen die een 2e auto heeft en niet met 1 auto kan in verband met werk op verschillende locaties. Krijgen deze mensen een vergoeding om hun auto te verkopen of heeft u nog plek in de voortuin.

    Vriendelijke groet,
    De bezorgde Leidenaar

  9. In heel Zuid-West wordt het dus betaald parkeren. Dit is burgertje pesten en uitzuigen tot en met. Want de redenen die aangedragen worden zijn door een paar ambtenaartjes volledig uit de duim gezogen. Dat zie je vaak ook bij de kleine projectjes waarvoor dan een ‘locatieonderzoek’ wordt gedaan. Ik snap dat een GroenLinks-wethouder hier heel blij van wordt. Het kan niet op bij deze lui. Verkapte verzwaring van lokale lasten.

  10. Inpandig parkeren natuurlijk wel voor de Lorentz, want die is al bijna klaar en mevrouw Heineken moet haar bolides ook ergens kwijt kunnen. Kortom, niet helemaal oprecht om het stationsgebied nu zogenaamd aan te pakken. Bestaande afspraken liggen er al. Of..eh.. zijn er binnenkort weer verkiezingen of zo?…

  11. Sonja Prins-Gerichhausen

    Parkeren duurder. Fietsen niet kwijt kunnen. Worden verwijderd bij het station. De kiss…. achter het station is een parkeerplaats voor taxi’s in de avond. Lekker bezig gemeente. Nu al parkeer overlast over de Spanjaarsbrug door mensen die in Leiden werken en parkeren in Leiderdorp. Echt een D66 en groenlinks beleid

    • Rab, dat zou heel veel opleveren. En doe er dan ook nog een boete bovenop als ze hinderlijk op stoepen staan, aan lantaarnpalen, bruggen en hekjes rondom bomen vastgeketend zijn, parkeerplaatsen van auto’s innemen etc etc. Ik blijf me er trouwens over verbazen dat een wethouder, raadslid of wie dan ook bij de gemeente over zaken die aan de orde zijn bijna altijd andere gedachtes/ meningen heeft dan het gros van de leidse bevolking. Wanneer wordt er eens goed naar de inwoners geluisterd? En met welke inwoners heeft die wethouder, in de korte tijd dat hij wethouder is, gepraat? Met zijn buren of zo? Reageer eens op Sleutelstad meneer North. Bijvoorbeeld op de vragen van Michiel Hoogland.

  12. Bram Pater

    Leiden wordt steeds mooier. Maar voor wie? Er komt met dit parkeer beleid niemand meer naar Leiden. Zoetermeer, Leidsehagen, Leiderdorp, Hazerswoude Rijndijk. Dag Mooi Leiden. Als ik dan toch moet betalen ga ik wel naar Den Haag.

  13. Michiel Hoogland

    Ik zou graag zien dat de wethouder zijn beweringen onderbouwt met feiten en keiharde cijfers over de ‘verschuiving’ van… en ‘parkeeroverlast’ in de schilwijken.

    “Er komen bij de gemeente sindsdien steeds meer klachten binnen van bewoners….”
    Hoeveel klachten van exact hoeveel bewoners ? En hoe verhoudt zich dat tot een hele wijk ?

    Als die verschuiving er al is, dan zou je dus eigenlijk exact het tegenovergestelde moeten doen. Namelijk, betaald parkeren in heel Leiden geheel afschaffen.

    Voor nieuwbouwprojecten de parkeernorm die in Leiden al minimaal is (0,8 parkeerplaats per woning) omlaag brengen ?….naar 0,7 of minder wellicht ?
    Dat verhaal komt mij zeeer bekend voor.
    Daarvan is namelijk sprake bij het LEAD project !
    Dat niet aan de gestelde norm voldoet.
    Dus projectontwikkelaars hoeven in de toekomst niet in voldoende inpandige parkeergelegeheid te voorzien voor elektrische-, waterstof- , zonne-energie auto’s voor zowel bewoners als hun bezoek.

    Je zou de normen (zeker voor hoogbouw) juist moeten verhogen, waardoor al in de bouwfase juist extra ruimte wordt gecreeerd.
    Zodat er ruimte is voor toekomstige veranderingen in behoefte en inzichten.
    In plaats van dat je de marge / room for error nihil maakt.

  14. eenburgervanleiden op

    De belastingtarieven zitten al landelijk op nummer 1, dan gaan de parkeertarieven maar omhoog, je moet toch ergens al die nutteloze projecten van betalen. Nog even en Leiden staat weer onder curatele. Misschien wel beter.

  15. “De enige gebieden in Leiden waar binnenkort nog gratis kan worden geparkeerd, zijn de Merenwijk, Roomburg en de Stevenshof. “Maar we sluiten niet uit dat ook daar in de toekomst betaald parkeren ingevoerd gaat worden”, zegt wethouder Ashley North die de nieuwe parkeervisie eind van de middag toelichtte.”

    Tuurlijk, ook die wijken betaald parkeren. Ik zou graag een goede reden horen WAAROM (behalve het geld wat ze nodig hebben).
    Groen Links klopt het geld uit de zakken van de eigen bewoners. Hoezo gaat iedereen er op vooruit? Niet als het aan Groen Links ligt.
    Bij de volgende Gemeenteraadsverkiezingen niet meer op Groen Links stemmen. Het gaat al dezelfde kant op als Amsterdam waar iedereen wordt weggejaagd.

    • Draai het eens om, zijn er goede redenen te bedenken waarom parkeren gratis zou moeten zijn? Waarom zou het gebruiken van, toch al gauw, 11m2 dure grond gratis moeten zijn? Ik verbaas mij er elk jaar weer over dat ik voor iets meer dan 50 euro per jaar zo’n 7m2 grond nagenoeg permanent mag gebruiken voor mijn voertuig.

      • Omdat je ook geen bijdrage betaald voor fietsen buiten en lopen over de stoep, voor al deze zaken betaal je namelijk al belasting en provinciale opcenten. De grond onder je auto heeft niet dezelfde bestemming als je woning en is daarmee niet duur zoals je beschrijft. Maar breng jij je geld maar met hangende pootjes naar de gemeente, braaf Fikkie, braaf.

  16. De verlaging van de parkeernorm naar 0 voor het stationsgebied is compleet onrealistisch. Mensen die daar komen wonen en zich een huur van 1500 per maand kunnen permitteren zijn tweeverdieners met ieder een eigen baan. Die gebruiken echt niet allemaal alleen openbaar vervoer. Het alternatief is parkeren in de wijk waar de bezettingsgraad toch al boven 90 procent ligt, zal tot vele spanningen tussen de wijkbewoners leiden. Het probleem van te weinig parkeerruimte zal worden afgewenteld op de woonwijk. De consequentie: leegstand in deze peperdure appartementen. Maar dan zal de verantwoordelijke Wethouder zijn doorgeschoven naar de volgende bestuursfunctie in zijn partijkartel.

  17. Jeannette Plaizier

    Nu wordt het parkeren weer aangepakt maar er is structureel iets mis. Leiden…..inmiddels stad van expats, studenten, internationale studenten ……en van Groen Links! Groen Links is het nieuwe rechts, salon socialisten. Alles voor een opgepoetste en gepolijste stad, waar niet meer wordt gedacht aan de “gewone Leidenaar”. Waar zelfs modaal bijna niet meer kan wonen laat staan de minima. De stad waar alles wordt ingericht voor de leeftijdsgroep tussen de 20 en 40. Waar de oorspronkelijke bewoners maar moeten verhuizen naar Waddinxveen zodat eerder genoemde doelgroepen tevreden worden gesteld. Veel geld voor parken met teveel bruggen en ga zo maar door. Het is wel een keer mooi geweest. Leiden en vooral het centrum wordt langzaam omgetoverd in een tweede Efteling waar bewoners enkel nog bestaan uit studenten en expats en hier en daar nog een Groen Linkser. Er is niets tegen deze groepen maar wel tegen de dosering. Wat een onnatuurlijke en oneerlijke samenstelling van een stad. B&W jullie mogen je op zijn minst toch wel een beetje schamen.

    • Het klopt 100% wat je zegt, precies mijn gedachten.
      Het is echt een k*tstad geworden naar mijn gevoel. Met dank aan GL en Despoten-66. Ik overweeg verhuizen momenteel, uit de stad waar ik ooit geboren ben en al mijn leven woon.

      • Zou na het opstappen van John Steegh (2010), Martine Leewis (2019) nu binnenkort wethouder North tot Ash aan de beurt zijn? Verkeersdossiers, groenlink in deze stad.

  18. Ik neem maar aan dat de reacties hier vooral geplaatst worden door de vocale minderheid. volgens mij valt het wel mee allemaal. er staan nergens in dit artikel bedragen, ik denk dat we een beetje vooruit lopen op de feiten. het zou fijn zijn als de persoonlijke aanvallen op andere reageerders achterwegen gehouden kunnen worden.

  19. Pieter de Krom op

    Ik heb het al eerder vermeld maar je kan een parkeervergunning niet weigeren aan nieuwe bewoners in bijvoorbeeld het Stationsgebied waar bestaande bewoners al in het bezit zijn van een parkeervergunning..Hier geldt het gelijkheidsbeginsel. Juridisch is dit parkeer beleid niet houdbaar.

  20. Een inwoner van Leiden op

    Ik meen me te herinneren dat er ooit een wachtlijst was voor parkeervergunningen. Tegenwoordig max 2 vergunningen per woonadres in het centrum en 3 in de buitenwijken. Maar ja, als er 5 zelfstandige appartementen in een huis worden gemaakt, wordt het huisnummer veranderd in bijv 1, 1a, 1b, 1c, 1d en worden er gewoon 5 vergunningen afgegeven terwijl er niet meer parkeerplaatsen bij komen. De ellende van het niet kunnen parkeren wordt alleen maar groter. Ook dit parkeerbeleid is niet houdbaar. Begin eens met bezoekers van Leiden alleen in de Garenmarkt en Lammermarkt te laten parkeren. Vanaf beide garages ben je zo in de binnenstad en hoeven bezoekers geen plekken van bewoners te bezetten. En kunnen er dus wat meer vergunninghouders plekken bij komen.

  21. Pieter de Krom, ik hoop dat je gelijk hebt. Dat nieuwe parkeerbeleid zal alleen maar resulteren in meer leegstand van dure appartementen, omdat die onverkoopbaar worden voor nieuwe bewoners die hun auto nodig hebben voor hun werk. Dat helpt dus niet om de huidige woningnood in Leiden op te lossen.

  22. Als bewoner van een van een zone net buiten het huidige parkeervergunningsgebied ben ik juist uitermate blij met de plannen zoals die door North worden geopperd. Sinds de laatste uitbreiding van dat gebied, waarbij onze straat op de grens kwam te liggen, is de parkeerdruk geweldig toegenomen. Toeristen, streekgenoten met de vouwfiets in de achterbak, maar bovenal bewoners van de wijk waar wel met vergunningen wordt gewerkt komen graag hun eerste of tweede auto stallen. Wanner wij redelijk in de buurt van ons huis kunnen parkeren voor een alleszins redelijk bedrag, dan kan ik niets anders dan de plannen toejuichen.
    En ja, in tal van steden kun je gratis je auto tegen de toonbank aanzetten, fijn overdekt winkelen. Als dit je idee van een leuke stad is, ga daar dan ook gewoon je boodschappen doen, je goed recht. Ik ben verslingerd aan mijn stad, ook met een aanslag voor een parkeervergunning op de mat.

  23. Patrick Evers op

    Ik betaal al wegenbelasting en zou ook nog moeten betalen voor een parkeervergunning ?? Belachelijk plan van wethouder Asley North , waarschijnlijk moeten ze de verhuizing en inrichting van het nieuwe gemeentepand nog betalen, de duurzaamheidsprojecten enz die de Leidse burger nog mag betalen.
    Ook met al dacht ik dat Groen Links voor de gewone burger was en dat de kosten zo laag mogelijk werden gehouden maar dat is al lang verleden tijd.
    Trouwens we hebben hier geen parkeerprobleem dus waarom zou ik gaan betalen ??

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline