Containerschip 'De Alphenaar' (Foto: PR Heineken).

Heineken biertransport elektrisch over water

Met de oprichting van Zero Emission Services (ZES) is ook de lancering van een nieuw energiesysteem voor het transport van goederen over water een feit. Bierbrouwer Heineken is de eerste klant van ZES en neemt later dit jaar het eerste volledig elektrisch aangedreven containerschip in gebruik die het bier van de brouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk gaat vervoeren.

Het klimaatakkoord vraagt om een verduurzaming van de transportsector. In de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens zijn afspraken gemaakt over verduurzaming van de binnenvaart. Met een transformatie van de diesel-aangedreven binnenvaart naar volledig elektrisch aangedreven vervoer, zet de binnenvaartsector een belangrijke stap in het realiseren van het klimaatakkoord.

Koploper
Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen: “Nederland is koploper duurzaam goederenvervoer over water. Ruim een derde van alle goederen en 80 procent van de bulk gaat via de binnenvaart. Dat haalt niet alleen veel vrachtwagens van de weg en is dus goed voor de filebestrijding, maar een binnenvaartschip stoot ook nog eens veel minder CO2 uit. Deze voorsprong bouwen we nu nog verder uit met deze nieuwe elektrisch aangedreven binnenvaartschepen.” De eerste fase vergde een investering van 20 miljoen euro. Dit wordt financieel gedragen door ING, ENGIE, Wärtsilä, Havenbedrijf Rotterdam en de Nederlandse overheid.

“Met ZES introduceren we een systeemverandering in de binnenvaart, waardoor binnenvaartschepen emissie loos varen dankzij verwisselbare batterijcontainers, die worden geladen met duurzaam opgewekte stroom,” legt Willem Dedden, CEO van Zero Emission Services uit. “Voor de verwisseling van de batterijcontainer wordt een netwerk van open access laadpunten ingericht. De batterijcontainers worden daar omgewisseld voor volle, zodat de schepen snel door kunnen varen met minimale wachttijd.”

Groener Heineken
Heineken is als verlader vanaf de ontwikkeling van het systeem betrokken en is de eerste eindklant die met dit nieuwe systeem gaat varen. Het eerste schip, de Alphenaar, wordt ingezet voor het vervoer van bier van de brouwerij in Zoeterwoude via de binnenvaartterminal Alpherium naar de haven in Moerdijk. “We hebben continue vier schepen varen die per keer ruim 50 containers vervoeren,” zegt Jan Kempers van Heineken. “Het plaatsen van een batterijcontainer kost ons op een enkele vaart één veertig voet biercontainer. Met dit eerste schip willen we vooral ervaring opdoen en het systeem optimaleren. Binnen twee jaar moeten de overige drie schepen ook elektrisch varen”. Voor het transport van bier van de brouwerij in Den Bosch worden twee nieuwe schepen gebouwd die ook elektrisch gaan varen.

De brouwer vindt het belangrijk om met duurzaam aangedreven vervoer bij te dragen aan de ontwikkeling van schone klimaat neutrale logistiek. Het doel is de totale keten te verduurzamen. De vrachtwagens die de containers nu van de brouwerij naar de binnenvaartterminal in Alphen aan Rijn brengen worden, zodra de techniek beschikbaar is, ook elektrisch. Bij de brouwerij in Zoeterwoude staan langs de N11 al vier windturbines en recent is een groot areaal aan zonnepanelen geplaatst.

Regio Zoeterwoude


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×