Jubileumviering 50 jaar Merenwijk. (Foto's: Carla Enters).

Een halve eeuw Leidse Merenwijk met een nieuwe glossy en vers gebrouwen lustrumbier

De Leidse Merenwijk bestaat dit jaar een halve eeuw en dat werd zaterdag groots gevierd bij het pop-up museum in winkelcentrum De Kopermolen. Hoogtepunt van de festiviteiten was de onthulling van het Merenwijk Magazine, een uitgave van meer dan honderd pagina’s.

In een korte toespraak deelde wethouder Fleur Spijker haar jeugd herinneringen met het aanwezige publiek. Hierbij roemde ze het groene karakter van de wijk, met in het bijzonder de ruime speelgelegenheid. Op dit moment staat de Merenwijk bekend als een wijk in ontwikkeling die gefocust is op duurzaamheid. Daarbij wordt rekening gehouden met geschikte woningen voor starters, jonge gezinnen en senioren.

Het Merenwijk Magazine is een initiatief van drie enthousiast bewoners van de Merenwijk die ruim een jaar keihard gewerkt hebben aan het resultaat: “Een prachtige glossy vol unieke verhalen en prachtige foto’s met als centraal thema De Merenwijk, een wijk die in 50 jaar is uitgegroeid tot één van de mooiste en meest groene wijken van Leiden”, aldus de redactie van het magazine.

Tekst gaat verder onder de foto

Presentatie van het Merenwijk Magazine door Akke Timmermans (voorzitter Wijkvereniging Merenwijk), wethouder Fleur Spijker en Lars van Nieuwkoop, firma Van Der vorm Vastgoed.

“Het winkelcentrum De Kopermolen is moment sterk in ontwikkeling”, zegt Lars van Nieuwkoop, eigenaar Van Der vorm Vastgoed. Een paar maanden geleden is het pop-up museum geopend met het doel om het levendige beeld van De Kopermolen uit het verleden en heden ook naar de toekomst vorm te geven. Daarbij wordt verbinding en ontmoeting gestimuleerd.

Tiny house
Van Nieuwkoop: “We hebben plannen om het winkelcentrum een goede opknapbeurt te geven, te revitaliseren. Om die reden hebben we de afgelopen jaar veel met de gemeente gesproken en met de wijk een gebiedspaspoort gemaakt. Hiermee kan niet alleen de revitalisatie van het winkelcentrum waargemaakt worden, maar ook woningbouw voor starters, voor senioren en jonge mensen worden gerealiseerd. We denken aan 80 tot 140 woningen. Daarbij bestaat er het Tiny House-concept in het bijzonder voor de starters, die gebouwd worden op het dak van het winkelcentrum.”

Ter gelegenheid van het jubileum werd het Leids lustrumbier ‘Broeks Blond’ geïntroduceerd, gebrouwen in de Merenwijk. De gebruikte ingrediënten, honing en melisse, zijn afkomstig van producenten uit de Merenwijk. De honing werd geleverd door de imker van de Kinderboerderij en de melisse komt uit het voedselbos Okkerheide aan de noordzijde van de wijk.

  • De heer JW Fukkink, van brouwerij Leidsch Bier, vertelt over de ontwikkeling van Broeks Blond.
    De heer JW Fukkink, van brouwerij Leidsch Bier, vertelt over de ontwikkeling van Broeks Blond.
Advertentie

Duurzaamheid Economie Leiden Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×