Kade aan de Herengracht. (Foto: Casper Chaudron).

Grachtenkades in de stad worden na veertig jaar opnieuw verstevigd

Leiden heeft twintig kilometer aan grachtenkades in de binnenstad. In andere oude binnensteden in Nederland zijn die in slechte staat of stortte zelfs in. De komende jaren gaat de gemeente Leiden alle stenen grachtenkades in de stad daarom verstevigen. Eerst de plekken die het meest verzwakt zijn. Daarna de rest.

De reden waarom het probleem in Leiden niet zo groot is als in andere steden, ligt in het verleden. Veertig jaar geleden zijn alle grachtenkades vernieuwd omdat ze toen al op instorten stonden. Met geld van de provincie en Rijkswaterstaat zijn alle kades toen gered. De kades zijn toen ook dusdanig verstevigd zodat ze bestendig zijn tegen het zwaardere verkeer dat er nu overheen rijdt.

Casper Chaudron in gesprek met Wouter Wuite van Stedelijk Beheer

Achterschotten
Na veertig jaar zijn de houten achterschotten die in de kades zitten, toe aan vervanging. “Dat is pure statistiek”, zegt Wouter Wuite van Stedelijk Beheer ven de gemeente Leiden. De kades in Leiden hebben een L-wand. De onderkant van de betonnen L steekt onder de weg en leunt op een fundering van houten of betonnen palen. In een dwarsdoorsnede van de verticale lijn van de L bestaat die uit een rij bakstenen die vanaf de kant te zien is, en een betonnen laag daarachter. Aan het einde van zo’n betonnen L-wand zit een houten achterschot dat het zand onder de weg vasthoudt.

Na verloop van tijd gaan die houten achterschotten rotten doordat er lucht bij kan komen. Hierdoor treden er verzakkingen op. Om in kaart te brengen waar die achterschotten er het slechtst aan toe zijn, wordt met sonarapparatuur gezocht naar holle ruimtes onder de grond.

Kort Galgewater
Dat is ook bij het Kort Galgewater gedaan. Eén van de eerste plekken waar het houten achterschot is vervangen voor een nieuwe stalen damwand. De proef om te kijken hoe het vervangen van de achterschotten werkt.

Het wettelijk vastgestelde plan voor het onderhouden van de kademuren gaat vijf jaar vooruit. Tegelijkertijd is de levensduur van alle onderdelen, van wegen tot riolen, voor de komende honderd jaar doorgerekend. Wuite: “Door dat soort onderzoeken wisten we ook al dat er iets moest gaan gebeuren. Alleen niet waar in de stad. Daarom waren we niet verrast dat er gaten ontstonden in de weg bij het Kort Galgewater.”

Advertentie

Nieuws


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×