In tegenstelling tot de meeste andere binnensteden in Nederland, hebben de winkels in de binnenstad van Leiden de afgelopen vijf jaar een omzetstijging doorgemaakt. Dat blijkt uit een koopstromenonderzoek waarvoor 186.000 inwoners in vijf provincies zijn bevraagd over hun consumentengedrag.
Volgens centrummanager Gijs Holla laat het onderzoek goed zien dat investeringen in de stad zich hebben uitbetaald. “En gezien de gevolgen van de coronacrisis moeten ze ook worden doorgezet door gemeente en stadspartners.” Uit het onderzoek blijkt dat de meeste Nederlandse binnensteden hard worden getroffen door de overgang naar online winkelen en de gevolgen van de coronacrisis.
De Leidse binnenstad vormt hier een uitzondering op. In de periode 2016 – 2021 stegen de dagelijkse en recreatieve aankopen met vijftien procent, terwijl doelgerichte aankopen voor producten in of rondom het huis met meer dan zestig procent zijn gestegen. Ook krijgt de Leidse binnenstad in het onderzoek een goede beoordeling op het gebied van winkelaanbod, sfeer en uitstraling en het horeca-aanbod.
Banenmotor
Volgens Holla staat de binnenstad er op zich dus goed voor. Wel ziet hij een verandering in het consumentengedrag in de stad: “Waar een aantal jaar terug de nadruk lag op dagelijkse boodschappen en retail, wordt nu het horeca-aanbod in de binnenstad steeds belangrijker. Mensen komen naar een binnenstad voor de totaalbeleving van winkels, horeca en cultuur. Samen met de ondernemers, partners in de stad en de gemeente Leiden laten we zien dat onze binnenstad als bruisende huiskamer van de regio de toekomst heeft en kan blijven functioneren als een van de grote banenmotoren in onze stad.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907