Grote emoties en gebaren op toneel, klassieke verhalen en decors, maar ook met een drankje binnenlopen tijdens de voorstelling wanneer je wilt. Toneel zonder zit-verplichting. Dat kun je verwachten tijdens het Overacting festival dat op 2, 3 en 4 december vier Leidse zalen vult. Want zo ging het een paar honderd jaar geleden overal in de theaters.
Mensen kwamen vaak een paar keer per week naar dezelfde voorstelling, en ontmoetten elkaar daar, terwijl op het toneel een bekend verhaal werd uitgebeeld. “Daarom werd er in die tijd ook zo expressief gespeeld”, vertelt Jed Wentz, artistiek leider van het festival. “Je moest voortdurend contact maken met je publiek.”
De historische manier van theater die je op het festival kunt zien, is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Er zijn dan ook diverse lezingen waarin de ideeën achter dit theater worden uitgediept. Wil je het zelf eens proberen, dan kan dat ook. Geheel in lijn met het ‘op de praktijk gerichte onderzoek’ aan de Leidse Universiteit, zal artistiek leider Jed Wentz ook workshops geven. “Je gaat declameren en bewegingen uitproberen. En dan kun je ook voelen wat dat met je doet. Emoties uiten met je lichaam.”
Het festival brengt ook eigentijdse kunstenaars zoals Spokenword performer Alexander Cromer, die op zaterdag een egen show geeft en een zondag een programma met 6 andere spoken word artist presenteert. Muziek is er van klassiek met voordracht tot Franse chansons in de sfeer van het cabaret van Montmartre.
En de aankleding zal ook uniek zijn. Een serie 100 jaar oude handgeschilderde decors die Jed Wentz ontdekt heeft, zullen voor het eerst weer in een voorstelling te zien zijn. In het video-interview met Cultuur071 kregen we vast een sneak preview.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907