Directeur Pieter de Kool van de Zijlwijkschool: "Ouders kunnen hun auto best een stukje verderop kwijt". (Foto: Louis Smit)

Leerlingen praten mee over verkeersveiligheid Merenwijkse scholen

De verkeersveiligheid bij de Zijlwijkschool en de Dukdalf mag officieel dan voldoen aan de wettelijke eisen, maar de leerlingen ervaren veel gevaarlijke situaties. Na twee nare verkeersincidenten besloot Pieter de Kool, directeur van de Zijlwijkschool, dat er iets moest gebeuren. “We moeten de put niet pas dempen als het kalf verdronken is”, zegt hij. Er kwam een onderzoek en daarbij werd de mening van de leerlingen zelf gevraagd.

Het is in de ochtend en in de middag een drukte van belang bij deze twee basisscholen in de Merenwijk. Ouders die vanaf de Zwartemeerlaan naar een kiss & ride-strook proberen te komen en daarbij in botsing dreigen te komen met fietsende en lopende leerlingen. Wandelaars en fietsers op maar half zichtbare oversteekpaden in bochten in de weg. Voorbij suizende autobussen. En auto’s die met 80 over de ringweg scheuren. “Kortom,” zo zegt De Kool, “te veel handeling op een onoverzichtelijke plek op een piekmoment.”

Soms greep Handhaving in. De Kool: “Die deelde boetes uit voor verkeerd geparkeerde auto’s van ouders, maar daarmee los je het probleem niet op.”

Halen en brengen
De confessionele Zijlwijkschool en de openbare Dukdalf hebben samen meer dan 600 leerlingen. De meeste kinderen wonen in de wijk. Toch worden velen van hen met de auto gebracht en gehaald door ouders die dat combineren met de reis naar en van werk.

Het onderzoek, uitgevoerd door de Voetgangersbeweging, richtte zich op de directe omgeving van de school maar ook op de iets verder gelegen delen van de Merenwijk. Boudewijn Leeuwenburgh en Wilna Lubbers van de Voetgangersbeweging lieten kinderen op een iPad de routes tekenen die zij naar en uit school volgen.

Daaruit bleek dat kinderen vaak een andere route naar dan uit school kiezen. Sommigen gaan na school naar een ander adres. Soms gaat een kind heen met de auto en terug met de auto. Ook fietsen kinderen in de zomer vaker.

Leerlingen zeiden flinke risico’s te lopen, zoals auto’s die te snel rijden als je wilt oversteken en bussen op de rondweg die het fietsen op het ernaast gelegen fietspad eng maakten.

Twee minuten lopen
Intussen heeft de gemeente Leiden ontwerpen gemaakt voor een verkeersveilige schoolomgeving van de Zijlwijkschool en de Dukdalf. Enkele oplossingsrichtingen liggen op tafel. De kiss & ride is nu een strook vlak voor de school vol auto’s met wachtende ouders, maar ervaring uit Vlaanderen leert dat het rond een school al een stuk veiliger wordt als de brengende en halende ouders verderop parkeren, op twee minuten lopen.

“Die mogelijkheid is hier ook”, zegt De Kool. “De buurt is voor en een straat verder zijn er genoeg parkeerhaventjes waar de ouders hun auto even kunnen neerzetten.”

Daarnaast wordt eraan gedacht om de twee oversteekplaatsen in de bochten te vervangen door een enkele oversteek voor fietsers en wandelaars, maar dan op het rechte stuk voor de scholen. Verder zou een vrij fietspad kunnen helpen langs de achterkant van pizzarestaurant ‘Bella donna’ en apotheek ’t Joppe in plaats van de ‘worstelroute’ met hekjes langs de voorkant ervan.

Het veiliger maken van de verkeersomgeving van de Zijlwijkschool en de Dukdalf is nog vol in ontwikkeling. In februari 2023 staat een bijeenkomst met de ouders gepland.

 

Advertentie

Leiden Maatschappij Onderwijs Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×