(Foto: Gemeente Leiden)

Speerpunten Leidse handhavers: Afval, jeugd, water en weesfietsen

Aan welke vormen van overlast gaan de Leidse handhavers het komende jaar extra aandacht aan besteden. Over die vraag bogen de Leidse raadsleden zich de afgelopen periode en burgemeester Lenferink geeft deze week een uitgebreide toelichting op de gemaakte keuzes. “Er is oneindig veel vraag naar handhaving, want er zijn veel regels. Allemaal handhaven kan niet.”

Bijkomende probleem is volgens de burgemeester ook dat het bij veel zaken noodzakelijk is dat de bijzondere opsporingsambtenaren van de gemeente een overtreding echt zien gebeuren. Dat soort afwegingen speelt dus ook mee bij het maken van de keuzes.

De Leidse boa’s gaan komend jaar extra inzetten op het tegengaan van afval hotspots, het verwijderen van wees- en wrakfietsen, overlastgevende jeugdgroepen en problemen op het water.

Bende
Bij afval gaat het met name om bijplaatsingen bij overvolle containers. Dat leidt niet alleen tot verloedering, maar zorgt ook voor zwerfafval. “We hebben daar ook mee te maken gehad na  de invoering van de ondergrondse containers. Toen was het in het begin ook vaak een enorme bende. Door daar heel gericht op in te zetten, hebben we dat teruggedrongen tot een paar plekken. Maar tijdens corona is de capaciteit anders ingezet. We moeten het nu als het ware weer terugwinnen.”

Fietswrakken
Ook wees- en wrakfietsen blijven een doorn in het oog van veel inwoners en dus gaan de boa’s ook daar mee aan de slag. De raad maakte extra geld vrij voor het weghalen van de achtergelaten weesfietsen. Het aantal plekken waar dat soort fietsen kan worden verwijderd, wordt uitgebreid en ook komen er extra boa’s. “Dat is echt belangrijk”, stelt Lenferink. “Er worden elk jaar duizenden fietswrakken uit de stad gehaald”, zo schets hij de omvang van het probleem. “En al die kapotte fietsen houden schaarse plekken bezet.”

Jeugd
De Leidse handhavers gaan ook meer aandacht schenken aan de jeugd. En dan met name aan groepen jongeren die in sommige delen van de stad voor flink wat overlast zorgen. “In een aantal wijken bejegenen jongeren omstanders op zon manier dat we dat niet kunnen accepteren”, zegt Lenferink. De handhavers werken bij het aanpakken van deze vorm van overlast ook samen met de politie. Ook worden er jeugdagenten en jeugdboa’s ingezet.

Water

Een laatste speerpunt voor de handhavers is een ingewikkelde. Regelmatig komen er bij de gemeente klachten binnen over boten die te hard varen in binnenstad. Dat is lastig voor woonboten die door de golfslag schade kunnen oplopen, maar ook komt het veel voor dat mensen met teveel drank op door de singels en grachten varen en daarbij niet alleen het gas, maar ook de volumeknop van hun muziekinstallatie wijd opendraaien. De maximaal toegestane vaarsnelheid binnen de gemeentegrenzen is zes kilometer per uur. Wandeltempo dus.

Vogels
“Het handhaven op het water is best lastig”, geeft Lenferink toe. “De politie heeft een boot en ook bij de handhaving is er eentje. Maar als er aan de andere kant van de stad een melding is, duurt het even voor zo’n boot er is en dan zijn de vogels vaak al gevlogen.” Toch gaat Leiden er meer werk van maken. Zowel overdag als ’s avonds gaan de opsporingsambtenaren op pad en dan wel met name op de tijden dat mensen er het meeste last van hebben.

Leiden Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×