(Foto: Chris de Waard)

Jan van Houtkade en Koepoortbrug worden onderdeel van Singelpark

De Jan van Houtkade wordt over een jaar het nieuwste deel van het Singelpark. De Leidse gemeenteraad heeft in ruime meerderheid ingestemd met de herinrichting van het straatje tussen de Jan van Houtbrug en de Doezastraat. Ook de Koepoortsbrug wordt meegenomen bij de herinrichting die zo’n 5,2 miljoen euro gaat kosten. De werkzaamheden beginnen eind volgend jaar.

“We gaat het gebied flink vergroenen”, zegt verantwoordelijk wethouder Ashley North nu het besluit is genomen. “De Jan van Houtkade is nu nog een enorme barrière in de Singelparkroute, maar het wordt echt een heel mooi onderdeel van Singelpark.”

Vleugelnootbomen
Opvallende elementen uit het plan voor de herinrichting zijn onder meer het kappen van de twaalf vleugelnootbomen die langs het water staan. “De buurt ziet die ook liever verdwijnen”, weet North na een uitgebreid inspraaktraject met de buurt. “Er zijn veel problemen met die bomen. Ze zorgen door wortelopdruk voor schade aan de weg, de donkere bomenrij wordt als sociaal onveilig ervaren en er kan niks onder de bomen groeien. Het zijn ook volgens Rinny Kooi, de botanisch curator van het Singelpark, invasieve exoten die maar weinig waarde voor de biodiversiteit hebben.”

Als je twaalf grote bomen kapt, moet er wel iets heel bijzonders voor terugkomen en dat gebeurt volgens de wethouder ook. “Er staan nu veertig bomen, dat worden er zeventig. Ook worden dat bomen met een hogere ecologische waarde dan wat er nu staat.” Tussen de straat en het water komt tussen de wandelpaden ook volop stinzenbeplanting. Aan de waterkant worden oeverplanten aangebracht. North: “Het gaat er echt flink op vooruit.”

Wethouder Ashley North over de herinrichting van de Jan van Houtkade die deel gaat uitmaken van het Singelpark.

Parkeren
Een andere belangrijke verandering heeft te maken met parkeren. Dat gaat halveren. Aan beide zijden van de straat wordt de helft van het aantal plekken weggehaald. De nieuwe parkeerplaatsen krijgen water- en groendoorlatende bestrating. Ook de straat zelf wordt aangepakt. “Het wordt een parkstraat met een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur, waardoor je veel meer een parkgevoel gaat krijgen”, vertelt North. Verder wordt de stoep verbreed en worden voor de verlichting Leidse lantaarns geplaatst. Het bushokje nabij de Doezastraat blijft.

Stadsmuur
Langs het water komt niet alleen een oeverpad. Ook historische elementen worden in het ontwerp geïntegreerd. Delen van de stadsmuur bijvoorbeeld en de verdwenen waltoren Bourgondië die in de vorm van een ontmoetingsplek wordt teruggebracht. Onder water wordt een kunstmatig rif aangelegd van metalen korven met daarin gebruikte gebroken straatklinkers en stukken hout van de meidoorns die worden gekapt. Samen met een natuurlijke oever, in het besluit een plasberm genoemd, moet het bijdragen aan het onderwaterleven.

Koepoortsbrug
Niet alleen de Jan van Houtkade gaat op de schop. Bij de werkzaamheden wordt ook de Koepoortsbrug meegenomen. Na de herinrichting moeten de Doezastraat en de Herenstraat daardoor veel meer één geheel worden in plaats van twee afzonderlijke winkelstraten. Op de brug is geen plek meer voor een terras. Dat kan volgens de gemeente niet in verband met de verkeersveiligheid. De raad heeft zich daarbij neergelegd.

 

 

 

Duurzaamheid Leiden Politiek


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×