(Foto: Marc Wonnink)

Pakket aan verkeersmaatregelen op Baanderij na dodelijk ongeluk

De gemeenteraad van Leiderdorp kiest volgende week maandag waarschijnlijk voor een pakket aan verkeersmaatregelen op De Baanderij. Aanleiding is het ongeluk waarbij de 12-jarige Nino op 10 maart vorig jaar om het leven kwam. Het college van burgemeester en wethouders heeft nu een drietal scenario’s naar de gemeenteraad gestuurd, met als voorkeur een fors pakket aan verkeersmaatregelen op de gehele Baanderij.

Het college vraagt de raad om een principekeus te maken voor een van de alternatieven. Dat wordt vervolgens verder uitgewerkt. Het voorkeursscenario 3 van het college behelst een totaalpakket van maatregelen die de (fiets)veiligheid in de hele Baanderij en de naastgelegen Vogelwijk met moeten verbeteren. Het gaat daarbij om zaken als vrijliggende fietspaden, eenrichtingsverkeer, parkeerverboden en het voorkomen van sluipverkeer. De doorlooptijd van de plannen is volgens het gemeentebestuur negen tot twaalf maanden.

De scenario’s volgen op een onderzoek van bureau Sweco, dat een aantal aanbevelingen doet voor de verkeersveiligheid op de Rietschans en de Touwbaan, zoals het verbreden van de fietspaden, het weghalen van obstakels en het realiseren van een overrijdbare druppel. Het college gaat nu een stap verder, en wil gelijk de rest van de Baanderij ook aanpakken.

Fractievoorzitter Frank van Noort van de VVD Leiderdorp en verkeerswethouder Gebke van Gaal over de verkeersmaatregelen op en rond de Baanderij.

Scenario 2
De VVD is nog niet overtuigd van scenario 3. De partij laat bij monde van fractievoorzitter Frank van Noort weten scenario 2 effectiever te vinden. Dat is volgens hem ook meer in lijn met de vraag vanuit de gemeenteraad; het aanpakken van de Rietschans en Touwbaan, zonder aanpassingen op de hele Baanderij. Wethouder Gebke van Gaal liet weten de keuze aan de raad te laten. Een meerderheid lijkt echter voor scenario 3 te kiezen, zoals het college wil.

De ChristenUnie-SGP ziet het liefst ook nog een maximale snelheid van dertig kilometer per uur. Om technische redenen lijkt dat niet te kunnen, maar de ChristenUnie-SGP denkt dat het wel moet kunnen. Van Gaal beloofde er nog op terug te komen, maar gaat eerst advies inwinnen bij Sweco.

Rietschans en Touwbaan
De gemeente Leiderdorp heeft gelijk met het behandelen van de plannen voor herinrichting van de Rietschans en Touwbaan de ondernemers in het gebied aangeschreven die gemeentegrond in gebruik hebben,. De gemeente gaat, als dat nodig is voor de herinrichting, gemeentegrond gebruikt door ondernemers, weer invorderen voor eigen gebruik.

Wethouder Gebke van Gaal: “Het zal voor sommige ondernemers mogelijk even schrikken zijn. Ik denk dat geen ondernemer langs deze wegen tegen het verbeteren van de verkeersveiligheid zal zijn. Waar er ruimte blijft voor het gebruiken van de gemeentegrond willen wij nieuwe overeenkomsten aangaan. Daarmee gaan we het gebruik uniform en transparant regelen.”

Het gebruik van gemeentegrond vindt nu veelal plaats op basis van mondelinge of stilzwijgende afspraken, zonder dat daaraan een raadsbesluit ten grondslag ligt. Dat is vanuit maatschappelijk en politiek oogpunt onwenselijk en is ook niet toegestaan, zo redeneert de gemeente. Leiderdorp wil eventueel gebruik van gemeentegronden aan de  Rietschans en Touwbaan daarom formaliseren.

Zodra duidelijk is hoe de herinrichting van de Rietschans en Touwbaan eruit gaat zien, ontvangen de betreffende ondernemers een formele opzeggingsbrief voor het gebruik van de gemeentegrond. “De gemeente zal daarbij een redelijke opzegtermijn hanteren. Indien na de nieuwe inrichting nog ruimte is voor het gebruik van gemeentegrond ontvangt u daarvoor een schriftelijk voorstel.”

Leiderdorp Politiek


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×