Centrumondernemers in Leiden maken zich grote zorgen over de invoer van de zogenaamde Zero Emissie Stadslogistiek. Vanaf 2025 mogen ondernemers en leveranciers alleen nog de binnenstad in met elektrische auto’s en andere voertuigen die geen CO2 uitstoten.
“Onhaalbaar en onbetaalbaar”, zo vinden de ondernemers. Vrijdagmorgen kwamen ze bijeen tijdens een ‘protestontbijt’ in Grand Café de Burcht. Ze gaan zich verenigen om de gemeente op andere gedachten te brengen. Inzet: uitstel van de regels tot minstens 2030.
Stoppen
Vooral kleine ondernemers zitten met de handen in het haar over de nieuwe milieuregels. Een elektrische wagen kost al snel 50.000 euro en dat hebben veel ondernemers niet zomaar liggen. “We krijgen een spookstad”, vreest Helmi Faas, die een bloemenwinkel heeft op de Breestraat. Faas overweegt om te stoppen met haar onderneming en ze is niet de enige. Ook Patrick Wolfslag twijfelt of hij doorgaat en het honderdjarig bestaan aan de Breestraat nog kan vieren. “Maar er werken ook gewoon vier mensen in die winkel die daar voor hun inkomen van afhankelijk zijn.” Faas roept haar medeondernemers ondertussen op om als signaal een dag lang allemaal de ramen van hun winkels af te plakken. “Dan zie je wat de stad mist zonder winkels.”
Cityhub
Ondernemers hebben zowel praktische én financiële bezwaren. Want hoe moet de bevoorrading gebeuren als ondernemers niet meer met hun dieselbusjes de stad in mogen? Twee opties: de aanschaf van een eigen elektrische wagen, of gebruikmaken van de diensten van een zogenaamde cityhub. Bij de cityhub, gelegen aan de rand van de stad, kunnen leveranciers die niet de beschikking hebben over een uitstootloos voertuig hun producten laten aanleveren. Deze worden door de cityhub met elektrische voertuigen vervolgens het centrum in gebracht naar de ondernemingen daar.
Die tweede optie lijkt een stuk haalbaarder dan het volledige wagenpark vervangen. Maar ook bij de cityhub komen problemen kijken. Voedselaanbieders vrezen dat ze niet meer kunnen instaan voor de voedselveiligheid omdat ze het zicht verliezen op een deel van het vervoer. Bovendien zijn de kosten van de dienst aanzienlijk.
Failliet
Een van de emissievrije bezorgdiensten in Leiden was tot voor kort Moss. Die fietskoerierdienst heeft het echter niet gered en is begin april failliet gedaan. Hun motto ‘Last Mile Heroes’, verwijzend naar het laatste stukje vervoer in de binnenstad, ten spijt heeft het bedrijf het dus niet gered.
Chris de Waard en Jan Frensen in gesprek met ondernemers, politici en de centrummanager over de gevolgen van zero emissie stadslogistiek voor ondernemers.
Verenigen
De bijeenkomst in Grand Café de Burcht heeft tot doel tot een gezamenlijk strijdplan te komen. De ondernemers willen zich verenigen in een gedeelde reactie naar het stadsbestuur, én de nationale politiek. De zero emissie stadslogistiek wordt namelijk niet enkel in Leiden ingevoerd, maar in nog 28 andere grotere steden in Nederland. De gemeente Leiden is uitvoerder van een nationaal plan, maar gemeenten zijn er vrij in hoe er uitvoering aan gegeven wordt. Dat Leiden als een van de eerste steden de regels invoert, vindt centrummanager Gijs Holla onbegrijpelijk. “Wat ik niet begrijp is dat Leiden koploper wil zijn. Niemand weet hoe het gaat uitpakken. Door koploper te zijn ben je eigenlijk een proefpersoon. Als het fout gaat zijn de ondernemers en de binnenstad de dupe.”
Ondernemer Paul van Ginkel van De Zaailing is medeorganisator van het protest en ook hij vreest te moeten stoppen met zijn winkel op de Hooigracht. “Wat er geschetst wordt is Utopia aan de Rijn. Maar Utopia bestaat niet.”
Sleutelstad-journalisten Chris de waard en Jan Frensen publiceren de komende maanden een serie artikelen rond de invoering van Zero Emissie Stadsdistributie in Leiden. Deze serie wordt mede mogelijk gemaakt door het Leids Mediafonds.
Duurzaamheid Leiden Zero Emissie StadsdistributieSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907