Het Leidse Stadsgezelschap PS|theater ontvangt de komende vier jaar geen financiële steun van het Fonds Podiumkunsten. Hetzelfde geldt voor Makershuis Ins Blau van, nu nog, Kees van Leeuwen. Pepijn Smit had voor zijn stadsgezelschap 160.000 euro per jaar gevraagd, maar krijgt niets. Ook Ins Blau krijgt nul op het rekest op de aanvraag voor een meerjarige subsidie van 485.000 euro.
“Alhoewel het niet geheel onverwachts is, is de pil wel bitter”, zegt Pepijn Smit. “Bijna tachtig procent van de tijd die Heleen Hameete, Erica Smits en ik in PS steken, gaat op aan het aanvragen van projectsubsidies om niet alleen onze projecten en producties mogelijk te maken, maar ook om als gezelschap te kunnen blijven voortbestaan. Gelukkig is dit vaak succesvol, maar wel heel intensief.”
De beoordelingscommissie van het Fonds Podiumkunsten is op zich best enthousiast over de theaterproducties en sociaal-artistieke projecten van PS|Theater. Tegelijkertijd vindt de commissie de plannen op artistiek-inhoudelijk gebied te summier toegelicht. Ook mist de commissie een uitwerking van onder andere de muzikale, dramaturgische en scenografische uitgangspunten van de verschillende producties.
Vriendenkring
“Met PS|Theater gaan we wel gewoon door”, laat Pepijn Smit weten. “We hebben plannen en energie genoeg en vertrouwen ook op de goede band die we met de gemeente Leiden hebben.” Ondertussen zet Smit ook in op het uitbreiden van de vriendenkring van het stadsgezelschap. “Als vriend van PS|theater zorg je er voor dat wij als gezelschap in de haarvaten van de stad kunnen blijven zitten en projecten kunnen realiseren waar we beweging mee creëren.” Vriend van PS|Theater worden kan al vanaf 25,00 euro per jaar.
Flauw
Bij Ins Blau peinst Kees van Leeuwen er ook niet over om het bijltje erbij neer te gooien. Althans, hijzelf wel, want hij neemt per september afscheid van het vlakkevloertheater aan de Haagweg, maar de producties komen niet in gevaar. “We gaan door zoals we altijd al deden met korte projecten en deelsubsidies. We hebben bijvoorbeeld twee jaar geld voor DansBlok gehad.”
Dat Ins Blau geen bijdrage ontvangt heeft meerdere oorzaken. Het feit dat er ten tijde van de aanvraag nog geen opvolger bekend was van artistiek leider Kees van Leeuwen woog zwaar voor het fonds. Daardoor is de begeleiding en het overkoepelende artistieke vakmanschap naar het oordeel van de commissie niet geborgd. “Een beetje flauw”, vindt van Leeuwen dat, zo laat hij weten.
Zwak
Dat de commissie van het Fonds Podiumkunsten niet overtuigd is van het vakmanschap van de vier door Makershuis Ins Blau gepresenteerde collectieven en de artistieke kwaliteit als zwak beoordeeld, steekt wel. Van Leeuwen: “Het is vaak erbij gezocht. Soms lijkt het alsof eerst de conclusie er was en dan pas het argument. Maar ik kan natuurlijk niet in de hoofden van de commissie kijken.”
Die commissie heeft op basis van de aangeleverde registraties in combinatie met de beschikbare informatie over de begeleiding vanuit Makershuis Ins Blau niet het vertrouwen dat het vakmanschap in de komende jaren tot volle wasdom zal komen. Zo vindt de commissie bijvoorbeeld dat de bewegingskwaliteit in de voorstelling ‘Ballen Los’ van DansBlok te wensen overlaat.
KASSETT
Het is overigens niet alleen kommer en kwel in artistiek Leiden. Van de vier aanvragen die door Leidse makers werden gedaan, zijn er twee wel gehonoreerd. Muziektheatergezelschap KASSETT vroeg en kreeg 160.000 euro per jaar voor de periode 2025-2028. KASSETT maakt filosofisch muziektheater en wil daarmee theater inzetten om ruimte te maken voor ‘doorvoeld’ denken. De voorstellingen van KASSETT zijn te zien in het theater en op locatie.
Volkshuis
Het Leidse muziektheatergezelschap heeft volgens de commissie een eigen artistieke signatuur. “Deze komt duidelijk naar voren in de eigen vorm van filosofisch muziektheater, met een speelstijl die wisselt tussen concrete vertelling en poëtische beschouwing.” De commissie heeft er vertrouwen in dat KASSETT er de komende jaren in zal slagen om vaker te gaan spelen en daarbij ook meer bezoekers te trekken. Dit vindt zij een passende ambitie in relatie tot de plannen, vanwege de nieuw te ontplooien activiteiten als het KASSETTkafé en de recente verhuizing naar het Leids Volkshuis, waar KASSETT een eigen podium tot zijn beschikking heeft.
Veenfabriek
Net als in eerdere subsidieperiodes gaat ook n u weer het hoogste bedrag naar De Veenfabriek. De theatermakers die Scheltema Leiden als onderkomen hebben mogen de komende vier jaar telkens 845.000 euro van het fonds tegemoet zien.
Breed publiek
Naar eigen zeggen spreekt het werk zowel ‘hedendaagse-muziekliefhebbers’ als ’tekstfanaten’ aan. De beoordelingscommissie van het Fonds Podiumkunsten vindt deze twee publieksgroepen op zich logisch aansluiten bij het werk van De Veenfabriek, maar is er niet van overtuigd dat De Veenfabriek daadwerkelijk zo’n breed publiek bereikt, als De Veenfabriek zelf in de aanvraag stelt.
De commissie noemt het verder niet sterk dat een organisatie die al zo lang op hoog niveau opereert, nog geen goed beeld heeft van het eigen publiek en pas vanaf dit jaar kwantitatief publieksonderzoek wil gaan uitvoeren.
Overvraagd
Het budget dat het Fonds Podiumkunsten voor de periode 2025-2028 beschikbaar heeft, werd drie keer overvraagd. Er moest daarom scherp worden gekozen. “Maar het zijn juist gezelschappen als de onze die met impactvolle projecten nieuw publiek weten te bereiken en samenwerkingen met allerlei sectoren aangaan om de samenleving mooier, beter en rijker te maken”, geeft Pepijn Smit nog uiting aan zijn teleurstelling.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907