De wijkvereniging pleit voor een streng 'fiets fout=fiets weg'-beleid, zoals bij Leiden Centraal. (Foto: Louis Smit)

Pieters- en Academiewijk helemaal klaar met geparkeerde fietsen

De bewoners van de Pieters- en Academiewijk zijn helemaal klaar met het parkeren van fietsen in hun buurt. Voor de veiligheid van voetgangers moet er iets gebeuren. Door lukraak neergezette fietsen moeten ouderen met een rollator, gehandicapten, slechtzienden en moeders met kinderwagens om de haverklap van het trottoir af. Dat zegt Ed Mol, voorzitter van wijkvereniging PAL, naar aanleiding van een enquête over auto- en fietsparkeren.

PAL staat voor Pieters- en Academiewijk en Levendaal-West. Wie door de wijk loopt, ziet een rommelig beeld. Fietsen staan schots en scheef op de stoep, sommige fietsen liggen op de grond, verder zijn er rijwielen die je wrakken of weesfietsen kunt noemen. Volgens de uitkomsten van de uitvraag vindt twee derde van de leden van de wijkvereniging dat het strenge ‘fiets fout=fiets weg’-beleid, zoals dat nu al toegepast wordt rond Leiden Centraal, ook in de binnenstad moet worden gevolgd.

“Het blokkeren van de doorgang op trottoirs door geparkeerde fietsen is een grote ergernis voor velen. Hoewel dat blokkeren niet mag, wordt er nauwelijks op gehandhaafd”, zo luidt een van de conclusies. Driekwart van de leden is het ermee eens dat willekeurig fietsparkeren overal op straat moet worden ontmoedigd, zelfs als dit de eigen fiets voor de eigen woning betreft. Voorwaarde is wel dat er geschikte alternatieven op redelijke afstand beschikbaar zijn.

Autoparkeerplaatsen
Het beleid om de binnenstad van Leiden autoluw te maken houdt in dat er parkeerplaatsen verdwijnen. Als het aantal beschikbare parkeerplaatsen te veel daalt, zo blijkt uit de enquête,  is slechts vier procent van de auto bezittende leden bereid om hun auto weg te doen. Ze zoeken dan andere oplossingen om te kunnen parkeren. “Het verwijderen van parkeerplaatsen leidt dus nauwelijks tot minder auto’s in de wijk, wel zal het aantal autobewegingen waarschijnlijk toenemen door zoekgedrag”, zo wordt geconcludeerd. Twintig procent van de leden van vereniging PAL heeft overigens geen auto.

Welke alternatieve oplossing voor het parkeren van auto’s ziet de wijkvereniging zelf? Voorzitter Ed Mol: “De ervaring leert dat er bijvoorbeeld in de Garenmarktgarage en de Lammermarktgarage veel ongebruikte plekken zijn. Onze leden zouden best bereid zijn om daar hun auto neer te zetten, maar dan moet dat wel tegen redelijke, niet-commerciële tarieven kunnen.”

Samenwerking
De enquête over het auto- en fietsparkeren is ontwikkeld door de werkgroep Autoluwe Binnenstad van wijkvereniging PAL. Hij wordt nu gedeeld met acht andere wijkverenigingen in en om de Leidse binnenstad waarmee zij samenwerkt. Zodra er op basis van de enquêtes een totaal beeld is van wat de bewoners van de binnenstad vinden, dan gaat er opnieuw met de gemeente Leiden worden gepraat.

 

Advertentie

Duurzaamheid Economie Leiden Maatschappij


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×