Ongeveer zeventig bomen zijn afgelopen week omgezaagd rond het Lammenschansplein. De kap is nodig vanwege de aanleg van het derde en laatste deel van de Rijnlandroute. Dat bestaat uit het verbreden van de Europaweg en het vervangen van de Lammebrug en de Trekvaartbrug. Ook het Lammenschansplein wordt opnieuw ingericht. De bomen worden in drie delen verwijderd. In november van dit jaar en het najaar van 2025 worden de overige bomen omgezaagd.
De provincie Zuid-Holland heeft voor het gebied een bomencompensatieplan opgesteld. Daarin staat waar welke bomen en struiken geplant worden ter compensatie van de verwijderde bomen. Bij de nieuwe aanplant wordt rekening gehouden met klimaatverandering, de belangen van omwonenden en het vergroten van de biodiversiteit in het gebied.
Vleermuizen
De bomen die nu zijn weggehaald zijn bomen met holtes waarin vleermuizen zich kunnen nestelen voor de winterslaap. Vleermuizen houden hun winterslaap van november tot en met maart. Door de bomen in september te verwijderen, wordt voorkomen dat vleermuizen daar hun winterslaap houden. Volgens de provincie blijven er na de kap van de bomen nog voldoende bomen in het gebied over voor de winterslaperige vleermuizen.
Toekomstsituatie
Na de werkzaamheden die Boskalis gaat uitvoeren, heeft de N206 Europaweg in beide rijrichtingen twee rijstroken. Verder gaat het Lammenschansplein op de schop en worden de Lammebrug en de Trekvlietbrug vervangen. De Lammebrug blijft beweegbaar en wordt breder en 2,5 meter hoger. Hierdoor hoeft deze brug in de toekomst minder vaak open voor schepen. De Trekvlietbrug wordt vervangen door een vaste brug. De nieuwe Trekvlietbrug wordt verlaagd naar 2.20 meter en ca. 2 meter verschoven naar het zuiden. Deze verschuiving is nodig vanwege het kwetsbare stamriool van de gemeente Leiden dat daar ligt.
Loswal
Door de verhoging van de Lammebrug moet ook het Lammenschansplein verhoogd worden. Ook krijgt het plein meer rijstroken om het verkeer sneller door te laten stromen. De provinciale loswal is nu nog rechtstreeks aangesloten op het Lammenschansplein. In de nieuwe situatie wordt deze loswal aangesloten op de Kanaalweg, zodat de doorstroming op het Lammenschansplein verbetert.
Vrouwen- en Vlietweg
De aansluitingen van de Vrouwenweg en Vlietweg op de Europaweg worden veiliger gemaakt. In de nieuwe situatie is het alleen nog mogelijk om bij deze aansluitingen rechtsaf te slaan. Hierdoor kan verkeer niet meer oversteken. Het verkeer op de Europaweg blijft voorrang houden. Verkeer dat de andere kant op moet, kan onder de nieuwe Lammebrug doorrijden naar de andere aansluiting.
Aan de noordzijde van de Europaweg komt een aparte busstrook. Deze rijstrook is voor exclusief gebruik door het openbaar vervoer. Bussen kunnen vrijwel ongehinderd langs het overige verkeer rijden en hoeven bij een brugopening niet meer aan te sluiten in de wachtrij.
Fietspaden
Door de verhoging en aanpassing van het Lammenschansplein moet ook de fietsstructuur opnieuw worden ingericht. De twee fietspaden op de bestaande Lammebrug worden naar de noordoostkant van de nieuwe brug verplaatst. Daarnaast komt er een voetpad op de nieuwe brug. Op de Trekvlietbrug blijven de fietspaden aan twee kanten behouden. Ook blijft het mogelijk om het Lammenschansplein over te steken door de nieuwe fietstunnels.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907