Ook na tegenwerking vanuit de regering gaat Leiden door met de invoer van een zero-emissiezone voor bedrijfsvoertuigen in de binnenstad. De Tweede Kamer en staatssecretaris willen uitstel van de regels, maar dat zien Leiden en andere steden die de regels invoeren niet zitten. “We willen opkomen voor ondernemers en ons houden aan onze afspraken”, zegt wethouder Ashley North.
De zero-emissiezone in Leiden gaat in op 1 januari. De eerste maanden wordt niet gehandhaafd door de gemeente. Tot 2030 mogen veel wagens de zone nog in, door uitzonderingen en ontheffingen. Door de regels een maand voor de invoering alsnog uit te stellen toon je je een onbetrouwbare overheid, vinden Leiden en de andere gemeenten.
Ashley North in gesprek met verslaggever Jan Frensen over doorgaan met ZES.
Transitie
“We zijn nu echt klaar voor de invoering. Waarbij heel veel overgangsregelingen en ontheffingen zijn voor ondernemers die het wat moeilijker hebben om mee te gaan in die transitie”, aldus North.
De gemeenten zijn er niet blij mee dat de landelijke politiek zich met het onderwerp bemoeit. “Het is belangrijk om te melden dat dit is een lokale bevoegdheid is. Gemeenten zijn zelf bevoegd en mogen zelf bepalen of ze wel of niet een milieuzone invoeren. En dat is ook een zero-emissiezone”, zegt North.
Alleen door een vrij ingrijpend besluit kan de landelijke overheid die bevoegdheid van de gemeenten afnemen. “En de kans dat dat gebeurt acht ik heel klein. Zij zullen dan advies moeten inwinnen bij de Raad van State. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat die daar positief op zullen adviseren”, denkt North.
Duurzaamheid Leiden Maatschappij Politiek Zero Emissie Stadsdistributie
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907