(Foto's: mboRijnland)

Studenten werken Interdisciplinair samen tijdens challenge-dag Bètaplein

‘Leren met de Stad’, een samenwerkingsverband tussen hogeschool, universiteit, mbo, gemeente en maatschappelijke organisaties, organiseerde maandag een challenge-dag. Tijdens deze dag werkten studenten van het mbo, hbo en wo samen aan vraagstukken rondom het Bètaplein.

In het gebouw van mboRijnland bij het Bètaplein werkten mbo-, hbo- en wo-studenten in groepjes aan ideeën voor het verbeteren voor het plein bij de school. In opdracht van het Da Vinci College en mboRijnland onderzochten de studenten verschillende kwesties, waaronder overlast van hangjongeren, zwerfafval en verkeerd geparkeerde fietsen.

De studenten begonnen de dag met lezingen en gesprekken met experts over de thema’s die hen bezighielden. Daarna gingen ze op pad om veldwerk te verrichten. Met behulp van visualisaties presenteerden de groepen aan het eind van de dag hun ideeën in een marktvorm aan bezoekers en jury.

Interdisciplinair
De studenten werkten de hele dag in groepen met verschillende opleidingen samen. “Leren met de Stad streeft naar meer interdisciplinaire samenwerking”, aldus medeorganisator Rosa Jehee: “Wij organiseren vaker praktijkopdrachten voor mbo-, hbo- en wo-studenten. De uitwisseling tussen deze groepen is waardevol, en dat horen we vaak terug.”

Ook de studenten benadrukten het belang van de samenwerking. Joshua Huijbregts, student aan de minor Sociaal Werk, gaf aan dat interdisciplinair werken goed werkt: “Er waren mensen van verschillende opleidingen, scholen en steden. Dit zag je terug in onze aanpak: door verschillende perspectieven te combineren, kun je tot een veel beter eindproduct komen.”

Jehee vindt wel dat interdisciplinair samenwerken nog te weinig voorkomt: “Het gebeurt te weinig. Ik begrijp dat het onderwijs binnen een organisatie eerst goed op orde moet zijn. Toch denk ik dat projecten als deze een waardevolle bijvangst zijn. Het is niet altijd eenvoudig door de verschillende roosters, maar daar zijn wij als Leren met de Stad voor: om projecten als vandaag mogelijk te maken.”

Winnaars
De rondlopende jury was onder de indruk van de verschillende oplossingen die werden gepresenteerd. Er waren meerdere thema’s waar een winnaar voor werd uitgeroepen. Joshua was een van de winnaars in de categorie creativiteit. Samen met zijn groepje presenteerde hij een oplossing voor de identiteit van de Leonardo da Vinci School, een van de scholen aan het Bètaplein.

“We merkten dat leerlingen zich onvoldoende verbonden voelen met hun school. Onze oplossing was om de identiteit van de school duidelijker zichtbaar te maken, dit willen we bereiken door de leerlingen de school zelf vorm te laten geven. Het moet van de leerlingen, voor de leerlingen zijn.” De jury prees hun idee om de leerlingen zelf de binnen- en buitenruimtes van de school te laten ontwerpen.

Een andere winnaar was Floris Valentijn Albers. Hij won met zijn groepje de prijs voor innovativiteit. Ze presenteerden een oplossing voor de problematiek in de parkeergarage onder het Bètaplein. “We stelden voor om sensoren en heatmaps te gebruiken om de activiteit in de garage te monitoren. Bij verdachte situaties wordt na vijftien minuten automatisch een melding verstuurd. Dit Smart City-concept digitaliseert de aanpak en zorgt voor meer veiligheid,” legt hij uit.

Advertentie

Leiden Onderwijs


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×