Michiel Goemans voor de boot van 2024. (Foto: Rutger Bos)

Hydro Motion Team wil geschiedenis schrijven met vliegende boot

In 2025 hoopt het Hydro Motion Team van de TU Delft geschiedenis te schrijven met een ‘vliegende boot’ die wordt aangedreven door vloeibare waterstof.

Voorschotenaar Michiel Goemans is Chief Engineer van het team en speelt hierin een cruciale rol. Hij zorgt ervoor dat de innovatieve technologieën die door het team worden ontwikkeld, perfect samenkomen in een boot die uiteindelijk de Monaco Energy Boat Challenge moet winnen.

Michiel Goemans vertelt over het innovatieve waterstofproject waaraan bij de TU Delft wordt gewerkt door een team van 25 studenten.

Missie
Het Hydro Motion Team is een van de zogeheten dreamteams van de TU Delft. Dit zijn studententeams die zich richten op het ontwikkelen en toepassen van innovatieve technologieën. In het geval van Hydro Motion betekent dat het bouwen van een boot die efficiënt en duurzaam is, en op vloeibare waterstof vaart.

Hydrofoils
Waterstof staat bekend als een veelbelovende, volledig groene brandstof. Bij het omzetten van waterstof naar energie komt geen CO2 vrij en dat maakt het uiterst geschikt voor een toekomst zonder uitstoot. Vloeibare waterstof biedt nog een extra voordeel: het is veel compacter dan gasvormige waterstof. Voor de maritieme sector, waar ruimtebesparing cruciaal is, opent dit nieuwe mogelijkheden.

Ook dit jaar bouwt het team een boot die niet alleen vaart, maar dankzij draagvleugels, ook wel hydrofoils genoemd, ook letterlijk over het water ‘vliegt’. Dit minimaliseert de waterweerstand en maakt de boot nog efficiënter.

Integratie
Als Chief Engineer is Michiel Goemans degene die het overzicht bewaart over het complexe project. “We hebben veel ingenieurs in het team die zich bezighouden met verschillende technologieën, maar uiteindelijk moet alles samenkomen in één goed functionerende boot”, vertelt Goemans. Zijn verantwoordelijkheid ligt bij de integratie van alle technische systemen en het waarborgen van de kwaliteit.

Het team bestaat uit 25 studenten die samen de uitdaging aangaan om dit unieke project te realiseren. Goemans zorgt ervoor dat de ontwerpen, productieprocessen en testfasen soepel verlopen en dat problemen snel worden opgelost. Dit jaar wordt er voor het eerst met vloeibare waterstof gewerkt. “De grootste uitdaging is dat de vloeibare waterstof bewaard moet worden op een temperatuur van -253 graden Celcius.”

Competitie
Een hoogtepunt voor het Hydro Motion Team is de Monaco Energy Boat Challenge in juli 2025. Deze internationale race brengt zowel bedrijven als studententeams samen die duurzame technologieën toepassen in de scheepvaart. De competitie bestaat uit drie onderdelen: een snelheidsrace over een kilometer, een behendigheidsproef in de haven van Monaco, en een uithoudingsproef waarbij teams vier uur lang zoveel mogelijk afstand moeten afleggen.

“Onze boot is superefficiënt ontworpen en we verwachten vooral bij het langeafstandsonderdeel goed te scoren”, legt Goemans uit. Hoeveel teams er exact mee zullen doen is nog niet duidelijk. Goemans verwacht dat dit er ongeveer zes zullen zijn. In 2023 won het team van de TU Delft diezelfde race. De kansen voor dit jaar? “We zitten nog vroeg in het hele proces maar we gaan natuurlijk voor de winst en niets minder”, aldus een zelfverzekerde Goemans.

Productie
Het proces om de boot te bouwen is intensief en tijdrovend. In augustus begon het team met de eerste designs, inmiddels zijn die af en is de productie begonnen. “We zijn net begonnen met produceren. Extern wordt nu de hele romp gebouwd, een groot deel van het team is elektrische systemen aan het ontwikkelen en alle waterstofsystemen aan het testen”, zegt Goemans. In januari en februari wordt er volop geproduceerd, waarna alle systemen in maart samengevoegd worden in de boot.

De testfase begint in april, een cruciale periode waarin onverwachte technische problemen worden opgelost. Goemans noemt dit troubleshooting. “Je kunt iets maandenlang ontwerpen, maar pas bij de productie ontdek je dingen die anders werken dan verwacht.” Begin juli moet de boot klaar zijn, dan is de race in Monaco.

Advertentie

Duurzaamheid Onderwijs Voorschoten


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×