Qbuzz is op de goede weg, maar er gaat nog steeds teveel mis. Dat schrijft provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer) in een brief aan provinciale staten. Er volgen dan ook sancties in de vorm van een boete. “De vertragingen zijn afgenomen en zo goed als alle bussen zijn nu voorzien van herkenbare lijn- en bestemmingsaanduidingen. Ook zijn de alleroudste tijdelijke dieselbussen alweer van de weg”, constateert Zevenbergen.
Ondanks de ingezette lijn omhoog is er nog steeds sprake van rituitval en ook rijden er nog oude dieselbussen met vaak ontbrekende OVchipkaartlezers. Vanwege die twee tekortkomingen, maar ook omdat Qbuzz niet uitsluitend met uitstootvrije bussen rijdt sinds de start op 15 december vorig jaar, is de provincie van plan om het ov-bedrijf een sanctie op te leggen. Volgende maand beslist het provinciebestuur wat die straf zal worden.
In de tussentijd wil Zevenbergen vooral de focus op het verbeteren van de dienstregeling en het materieel. Qbuzz heeft daarvoor een plan opgesteld, waarin het bedrijf aangeeft dat per 27 januari de meeste problemen tot de verleden tijd zouden moeten behoren.
Personeelsproblemen
Volgens Qbuzz zijn er in totaal nu voldoende chauffeurs voor het uitvoeren van de nieuwe dienstregeling. Die bestaat uit meer busverbindingen dan eerder bij Arriva. Wel is de verdeling van de chauffeurs over de verschillende vestigingen nog niet op orde. Met name in Katwijk is de personele bezetting nog te krap. Vanuit die vestiging worden de diensten in de regio Leiden en omstreken ingevuld en dat lukt dus nog niet helemaal. Overplaatsen van chauffeurs vanuit de andere vestigingen is volgens Qbuzz niet zomaar mogelijk.
Uitstootvrije bussen
Een deel van de rituitval wordt volgens Qbuzz veroorzaakt door de storingsgevoeligheid van de oude dieselbussen, die door de vertraagde instroom van de nieuwe elektrische bussen van IVECO noodgedwongen moeten worden ingezet. Momenteel zijn er tachtig IVECO-bussen vanuit de fabrieken in Frankrijk en Tsjechië in Nederland gearriveerd. Vijftig daarvan rijden al rond. De komende tijd komen daar steeds vijftien bussen per week bij. Eind februari moet dan de hele vloot van 140 zero-emissiebussen in bedrijf zijn.
De dieselbussen blijven voorlopig ook nog rondrijden, maar dat zal zich volgens Qbuzz dan beperken tot de plekken waar die ook volgens de concessie mogen rijden. Als later dit jaar een tweede deel van de bestelde uitstootvrije bussen geleverd wordt, kunnen ook de laatste dieselbussen naar de remise.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907