De VVD Leiden, Partij Sleutelstad en Fractie De Groot hebben dinsdagavond voorafgaand aan de raadsvergadering bijna zeshonderd meldingen over het Leidse parkeerbeleid aangeboden aan wethouder Ashley North die parkeren in zijn portefeuille heeft.
“De reacties laten een breed gedeeld gevoel van onvrede zien en onderstrepen de dringende noodzaak om het beleid te herzien”, aldus de drie partijen die eind januari een gezamenlijk ‘Meldpunt Parkeren’ in het leven riepen. De drie fracties roepen het college van burgemeester en wethouders nu op om in gesprek te gaan met bewoners en gezamenlijk te zoeken naar ‘betaalbare, bereikbare en rechtvaardige oplossingen’, zoals ze het formuleren.
PS, FDG en VVD overhandigen de reacties aan de wethouders Ashley North en Julius Terpstra.
Frustratie
Veel bewoners ervaren volgens de woordvoerders Maaike van Vliet, Ron Derogee en Dave de Jong van respectievelijk de VVD, Partij Sleutelstad en de Fractie De Groot, niet alleen praktische problemen, zoals hoge kosten en een gebrek aan parkeerplaatsen, maar ook frustratie over het gebrek aan inspraak en maatwerk in de regelingen. “Uit alle delen van de stad komen meldingen binnen van inwoners die moeite hebben om hun auto kwijt te kunnen, geconfronteerd worden met onduidelijke regels en de financiële druk van hoge parkeertarieven voelen.”
Volgens de oprichters van het meldpunt worden vooral mantelzorgers, ouderen, en zorgverleners, maar ook ondernemers, verenigingen en sportclubs hard geraakt door het huidige parkeerbeleid. “De klachten tonen aan dat het huidige parkeerbeleid niet aansluit bij de dagelijkse praktijk en behoefte van inwoners.”
Impact
De impact van het beleid blijkt ook uit persoonlijke ervaringen die bewoners bij het meldpunt achterlieten. Zo klaagt een oudere inwoner over het tarief van 3,10 euro. “Wij zijn 84 jaar en moeten betalen om koffie te drinken bij familie. Dat zijn dan dure kopjes koffie.” Een ondernemer uit de binnenstad deelt een ander probleem: “Sinds de onzalige invoering van de dagkaart in het centrum in plaats van het betalen per uur, ben ik mijn klanten uit de omringende gemeenten kwijtgeraakt. De omzet is met dertig procent gedaald.”
Ook mantelzorgers geven aan dat zij steeds vaker moeten zoeken naar alternatieven: “Mijn moeder is 91 jaar en woont zelfstandig in Leiden Zuidwest. Zij heeft geen mobiele telefoon en moet dus bezoekers aan en afmelden via de gewone telefoon. Het gebeurt regelmatig dat het afmelden niet goed gaat en dan lopen de door. Mijn moeder durft nu geen visite meer te ontvangen.”
Inloopavond
Twee weken geleden organiseerden de drie partijen een inloopavond waar zo’n zeventig Leidenaren op afkwamen. Ze deelden niet alleen hun eigen ervaringen, maar doregen ook oplossingen aan. Velgenoemde voorstellen waren meer parkeerplekken voor bewoners, ruimere bezoekersregelingen, het gebruik van onbenutte terreinen als parkeerruimte en maatwerkoplossingen voor zorgverleners.
De verzamelde klachten worden uit respect voor de privacy van de indieners niet openbaar gemaakt.
Reactie college
wethouder Ashley North (mobiliteit) spreekt zijn waardering uit voor de initiatiefnemers van het meldpunt. “Ik ga de meldingen goed lezen en we nemen ze waar mogelijk mee als input voor de doorontwikkeling van ons parkeeraanbod. Persoonlijke verhalen, van positief tot negatief, helpen ons daarbij.”
Ook bouwwethouder Julius Terpstra reageert: “Parkeren is een onderwerp waar bijna iedereen mee te maken heeft. Het is daarom goed om te luisteren, naar iedereen.” Terpstra is bij het onderwerp betrokken omdat minder parkeerplekken een voorwaarde zijn om aan de Leidse bouwopgave te kunnen voldoen. “De woningnood is groot. Veel mensen willen graag in Leiden wonen. Jongeren die op zichzelf willen wonen, leraren en verpleegkundigen dichter bij hun werk. Ouderen of jonge gezinnen die kleiner of juist groter willen wonen. Voor al deze mensen bouwen we woningen. Maar liefst 8.800. Het parkeerbeleid maakt dit mogelijk.”
Volgens North zijn er binnen het Leidse beleid veel mogelijkheden ingevoerd om het parkeren voor iedereen goed te organiseren. “Ik weet zelf ook hoe handig een auto af en toe kan zijn. Betaald parkeren is niet leuk, maar in onze dichtbebouwde stad noodzakelijk. Alleen zo kunnen we genoeg betaalbare woningen bouwen, en leefbare wijken die klaar zijn voor de toekomst. Want als we in onze mooie stad fijn willen wonen, nu en straks, moeten we slim omgaan met de beperkte ruimte die er is.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907