De Stichting Talent and Dreams (STAD) Leiden komt met een campagne tegen misleidende marketing van ongezond voedsel. ‘Vers van de Pers’ heet de actiefolder die de jongeren van STAD gaan ontwikkelen. Daarin leggen ze misleidende claims onder een vergrootglas.
STAD vindt dat de voedingsindustrie consumenten via slimme verkooptrucs, verwarrende gezondheidsclaims en verleidelijke verpakkingen zo beïnvloedt dat ongezonde keuzes worden gemaakt. Met de ‘Vers van de Pers’ gaat STAD voedselproducenten en verkopers confronteren. “De actiefolder wordt opgestuurd naar deze bedrijven en verspreid bij supermarkten. Onze boodschap is helder: “Wat gezond lijkt, is vaak gewoon goed verpakt.”
Jaap en Tess van STAD Leiden vertellen in Nieuws071 over hun project ‘Vers van de Pers’.
Landelijke opdracht
De campagne is onderdeel van de landelijke opdracht van ‘De Gezonde Generatie’. Dat is een initiatief van twintig samenwerkende gezondheidsfondsen. Hun ambitie is dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste ter wereld is, zowel fysiek, mentaal als sociaal. De Gezonde Generatie richt zich op het creëren van een gezonde omgeving voor kinderen en jongeren, met aandacht voor thema’s zoals mentale gezondheid, gezonde voeding, voldoende beweging en een rookvrije generatie.
“Door middel van journalistieke producties dragen wij als jonge makers bij aan meer bewustwording, kritisch denken en maatschappelijke verandering”, aldus de redactie die STAD Leiden heeft opgericht.
Het project wordt uitgevoerd door STAD en is onderdeel van het Slimpact-traject. Dat is een programma, waarbij jongeren maandelijks maatschappelijke thema’s onderzoeken en op creatieve wijze aankaarten om zo echte impact te maken op hun omgeving.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907