De communicatie van Qbuzz richting bewoners van Groenoord Noord is ondermaats en draagt niet bij aan het herstellen van het toch al matige vertrouwen dat omwonenden in het ov-bedrijf hebben. Die stelling van D66 Leiden wordt onderschreven door het Leidse college van burgemeester en wethouders, staat in antwoorden die D66-raadslid IJsbrand Olthof kreeg
op een serie vragen over de busremise.
De verantwoordelijkheid van een zorgvuldig participatieproces ligt bij de plannenmaker. In dit geval dus Qbuzz. Omdat het bedrijf dat nog steeds niet op orde heeft, houdt de gemeente de vergunningprocedure voorlopig aan, waardoor de remiseplannen on hold staan.
Fouten en aannames
Vorige maand werden de wijkbewoners uitgenodigd om naar een informatiebijeenkomst van Qbuzz te komen. Ze zouden daar meer duidelijkheid krijgen over de komst van het laadplein aan de Hallenweg. “Helaas zorgde de uitnodigingsbrief alleen maar voor meer verwarring onder de buurtbewoners in Groenoord”, constateerde Olthof die daarop in de pen klom. In de brief werden drie verschillende dagen genoemd, waarop omwonenden bij de vervoerder terecht konden.
“De brief is gedateerd op juni 2024, zit vol met fouten en aannames en voedt bij buurtbewoners het gevoel dat er niet zorgvuldig met hun participatie wordt omgegaan. Dat draagt niet bij aan het toch al broze vertrouwen in een zorgvuldig participatieproces”, hoorde Olthof van de stuurgroep die wel betrokken zou moeten zijn bij het verloop van de planvorming, maar ook in het duister tast.
Verkeersveiligheid
D66 wil van het stadsbestuur de garantie dat de bussen straks niet door de smalle straten van de wijk gaan rijden. “Die is daar niet op berekend en bovendien wonen er veel kinderen”, zegt Olthof die oproept om de ontsluiting via de Gooimeerlaan te laten verlopen. De gevraagde garantie krijgt de D66’er niet. “Qbuzz is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en daarmee ook het uitwerken van ontsluitingsvarianten. Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor het toetsen van de plannen. Daarbij zien we erop toe dat de verkeersveiligheid geborgd is”, schrijft het college. Wel worden om dat te realiseren bijvoorbeeld vrijliggende fietspaden aangelegd. In alle varianten waar Qbuzz momenteel aanrekent gaan de bussen gebruik maken van de rotonde in de Gooimeerlaan.
Procedures
Hoewel D66 zich dus zorgen maakt over de komst van zoveel bussen naar Groenoord, is de partij niet tegen de komst van het laadplein. Olthof: “Zolang er maar een oplossing komt die voor alle partijen aanvaardbaar is. Dan vermijd je ook mogelijke juridische procedures vanuit de buurt.” Die zouden ook volgens D66 ongewenst zijn, omdat ze veel tijd kosten. De gemeente herhaalt nog maar eens dat een degelijk participatieproces, waarin de buurt goed meegenomen is in de plannen onnodige juridische procedures zoveel mogelijk zullen voorkomen.
Tokio
Dat laatste lijkt ijdele hoop blijkt wel als Sleutelstad bij de bewoners te rade gaat. Jelte de Grood zit in de werkgroep en is stellig bij het verwoorden van de wensen van de buurt. Dat zijn eigenlijk eisen, want als er geen ontsluiting via de Flevoweg of de voorkant van het terrein van Huurmaat/Riool.nl komt, beloven de omwonenden de boel met procedures jaren te rekken. “Het maakt ons niet uit hoe ze het oplossen. Al rijden de bussen via een luchtbrug naar Tokio. We willen ze gewoon niet door de wijk.”
Springkussen
De Grood verwijt Qbuzz vooringenomenheid. “Ze zijn de bewoners ook wel een beetje kwijtgeraakt. Dat de wijk aan tafel zit, wordt nu bijvoorbeeld tegen ons gebruikt, alsof daarmee de participatie is geregeld. Maar het gaat hier om wel vijfhonderd verkeersbewegingen per dag. En dan proberen ze ons te paaien door een ijskraam en een springkussen bij zo’n informatiebijeenkomst neer te zetten. Nou, dat hoeven ze ook niet meer te doen.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907