Sinds vorige week is op station Leiden Centraal een uitbundige visual te zien die alle Leidse musea in beeld brengt. De kleurrijke installatie heeft een duidelijke boodschap voor de ongeveer 80.000 dagelijkse treinreizigers: ‘Welkom in Museumstad Leiden’.
Het project is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen de NS en Leiden&Partners. “We willen reizigers direct bij aankomst laten voelen dat ze in een bijzondere stad zijn”, aldus Dorien Broekhof Mulder van Leiden&Partners. “Deze uiting maakt dat in één oogopslag duidelijk. Leiden is niet alleen een historische stad, maar ook een culturele hotspot.”
Visitekaartje
De reclame moet Leiden, met haar dertien musea, direct presenteren als dé museumstad van Nederland. Ook de NS is daar heel tevreden mee: “Stations zijn het visitekaartje van een stad”, zegt Stationsmanager Marco Valkenburg Leiden Centraal. “Op deze manier dragen we bij aan de beleving van reizigers én aan de zichtbaarheid van het rijke museale aanbod van Leiden.”
Samenwerking
Naast de museumreclame heeft Leiden&Partners nog meer initiatieven met NS ontwikkeld. Er is een structurele samenwerking met de spoorwegmaatschappij, waarbij ingezet wordt op het aankleden van het station met de thema’s kennis en cultuur. roekhof Mulder: “Zo worden evenementen in de stationshal op een zes meter hoge banier uitgelicht en zal er tussen de evenementen door een citymarketing banier hangen als welkom.”
Stationsgebied
Na de zomer wordt het stationsgebied aangepakt. In samenwerking met de gemeente en ontwikkelaars worden de bouwborden in het stationsgebied dan ingezet om het verhaal van Leiden, Stad van Ontdekkingen te vertellen. “Zodat zowel bewoners als forenzen en bezoekers de verhaallijnen van de stad (leren) kennen.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907