De provincie Zuid-Holland laat circa zesduizend ton hoogovenslakken verwijderen die recent bij wegwerkzaamheden ontdekt zijn. De staalslakken werden aangetroffen bij de aanleg van de vrijliggende busbaan tussen Leiden en Katwijk naast de N206.
Uit testen bleek dat het materiaal onder de geldende milieunormen veilig genoeg is om hergebruikt te mogen worden. Toch kiest de provincie ervoor om de hoogovenslakken volledig te verwijderen. De kosten hiervan bedragen een slordige vier ton en worden gedragen door de provincie zelf. Het bedrag maakt deel uit van het bredere projectbudget voor de aanleg van de busbaan.
Toekomstbestendig
“Hoewel het materiaal nog voldoet aan alle geldende normen, hebben we toch besloten om het niet terug te brengen onder de weg”, zegt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen van verkeer. “We kiezen bewust voor een duurzamer en toekomstbestendig alternatief, waarbij de bodemkwaliteit en veiligheid beter te garanderen vallen.”
De slakken zijn ongeveer veertig jaar geleden gebruikt als wegfundering, toen de potentiële risico’s van het restproduct van de staalindustrie voor de omgeving nog niet bekend waren. Als wegfundering komen de slakken weinig in contact met regen- en grondwater. Daardoor is de kans klein dat gevaarlijke stoffen in de omgeving zijn beland.
De provincie verwacht geen vertraging bij de aanleg van de nieuwe busbaan door het vervangen van het materiaal. Het weghalen gebeurt bij de fundering van de oude parallelwegen Kooltuinweg, Achterweg en Zwenkgras. Die worden opgeheven, omdat de busbaan op die plek komt te liggen.
Duurzaamheid Leiden Politiek RegioSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907