Rik van Gijn en Aphroditi Zoulfoukaridis over 'Een Rijkdom aan Talen'. (Foto: Gerry van Bakel)

Paneldiscussie over meertaligheid: verrijking of achterstand?

Steeds meer kinderen groeien op met meerdere talen. Door migratie, internationale relaties en mobiliteit krijgen gezinnen te maken met de vraag welke taal zij hun kinderen het best kunnen leren. En hoe moet daar in het onderwijs op worden ingespeeld. De paneldiscussie ‘Een Rijkdom aan Talen’ op 25 september geeft een inkijkje.

Wordt het de taal van papa, die van mama of de taal van het land waarin je woont? En hoe werkt dat door op school? Lopen kinderen taalachterstanden op als ze meertalig worden opgevoed? Deze vragen staan centraal tijdens de paneldiscussie over meertaligheid in het Rijksmuseum van Oudheden die wordt georganiseerd door Leiden Global. In het Sleutelstad-programma Kennismakers geven Aphroditi Zoulfoukaridis en Rik van Gijn een toelichting.

Meertalig opgroeien
“Je bent meertalig als je functioneel een gesprek kunt voeren en kunt lezen én schrijven in meer dan één taal”, legt Aphroditi Zoulfoukaridis uit. Ze is programmamanager bij Leiden Global, spreekt zelf zes talen en heeft een Grieks-Nederlandse achtergrond. “Ik ben niet tweetalig opgevoed, maar heb Grieks snel geleerd. Het voordeel van meertaligheid merk ik niet alleen op vakantie, maar ook doordat ik vrienden heb in verschillende landen. Dan is het enorm handig.’

Gerry van Bakel in gesprek met Aphroditi Zoulfoukaridis en Rik van Gijn over meertaligheid.

Mythes en feiten
Lange tijd heerste de gedachte dat meertaligheid kinderen in verwarring brengt. “Dat is een fabel”, zegt taalwetenschapper Rik van Gijn, universitair hoofddocent Universiteit Leiden. “Mensen kunnen veel talen aan. Juist als je van jongs af aan verschillende talen leert, is dat geen enkel probleem.” Volgens Van Gijn biedt meertaligheid juist voordelen. “Kinderen die met meerdere talen opgroeien, staan in verbinding met verschillende culturele groepen. Onderzoek wijst erop dat hun hersenen flexibeler worden en dat het makkelijker wordt om later nóg een taal te leren. De taalontwikkeling kan soms iets trager lijken, maar dat trekt vanzelf bij.”

Leiden Global
De bijeenkomst wordt georganiseerd door Leiden Global, een samenwerkingsverband van culturele en academische instellingen in de stad. “Het doel van Leiden Global is om kennis over talen en culturen wereldwijd over de academische drempel te brengen en breed in de samenleving te verspreiden, zodat mensen meer inzicht krijgen in wat er in de wereld gebeurt. Onze experts kunnen onderwerpen zo presenteren dat ze voor iedereen begrijpelijk zijn”, zegt Zoulfoukaridis.

Straattaal
Naast opvoeding en onderwijs komt ook straattaal aan bod. Van Gijn: “Straattaal wordt vaak gezien als negatief, maar eigenlijk is het een register met eigen regels en woordenschat. Jongeren gebruiken het naast de andere talen die zij beheersen. Het is dus niet minderwaardig, maar een volwaardig onderdeel van hun taalpalet.”

Voor wie?
De paneldiscussie is gericht op een breed publiek, zoals leerkrachten, onderzoekers, ouders en taalliefhebbers. “We willen meertaligheid uit het verdomhoekje halen”, zegt Van Gijn. “En beter begrijpen wat het betekent om meertalig op te groeien.”

Meer informatie en aanmelden via de website van Universiteit Leiden.

Advertentie

Leiden Maatschappij Onderwijs Wetenschap


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×