Alle belangrijke voorzieningen moeten per fiets of te voet binnen vijftien minuten te bereiken zijn. Dat is een van de belangrijkste doelen van het nieuwe mobiliteitsbeleid in Oegstgeest. De gemeente presenteerde de nieuwe plannen maandag aan inwoners.
De verkeersdruk in Oegstgeest is de laatste jaren toegenomen en het is de verwachting dat dat de komende jaren nog verder gaat stijgen door grootschalige woningbouw in de regio. Niet alle wegen kunnen dat aan en daarom komt de gemeente met een actualisatie van het mobiliteitsplan. Het vorige plan liep van 2017 tot 2027. In het nieuwe plan kijkt Oegstgeest vooruit naar 2040.
Wethouder Oudendijk vertelt over de uitdagingen van de komende vijftien jaar en wat er moet gebeuren om die op te vangen.
“Als je kijkt naar mobiliteit dan moet je denken aan veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid”, zegt wethouder Kees Oudendijk. “Voor veiligheid heb je drie dingen nodig: een veilig vervoersmiddel, veilige wegen en goed gedrag.” Vooral aan de veilige wegen kan de gemeente wat doen. Voor leefbaarheid is het van belang dat wegen niet de overhand krijgen over bijvoorbeeld groen. Bij bereikbaarheid is het belangrijk dat er voldoende voorzieningen zijn.
Aanmoedigen
Als het aan de gemeente ligt zijn alle voorzieningen in Oegstgeest én een deel van de voorzieningen van naastgelegen gemeenten, binnen vijftien minuten met de fiets te bereiken. Dat moet mensen aanmoedigen om de auto te laten staan, waarmee de wegen weer ontlast worden.
Ook de verkeersveiligheid is op sommige plekken punt van zorg. Vooral fietsers lopen gevaar, en dat geldt voornamelijk op wegen waar vijftig kilometer per uur gereden mag worden. In het nieuwe mobiliteitsplan worden de Rhijngeesterstraatweg en de President Kennedylaan op termijn heringericht naar wegen waar nog maar dertig kilometer per uur gereden mag worden. Ook onder meer de Endegeesterstraatweg en de Dorpsstraat moeten aan een lagere snelheid gaan wennen.
STOMP
Bij de inrichting van de openbare ruimte gaat Oegstgeest gebruik maken van het STOMP-principe. Dat houdt in dat er een prioriteit wordt gegeven aan weggebruikers. De afkorting staat voor Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (deelvervoer) en Personenauto, en dat is dan ook de rangorde die de gemeente wil aanhouden bij het inrichten van een weg. “We willen graag dat inwoners lopend of met de fiets ergens snel kunnen komen en daar dan de voorkeur aangeven. Maar dat het ook veilig en snel blijft als je met de auto moet”, aldus de wethouder.
Wat betreft bereikbaarheid wil de gemeente gaan lobbyen voor fijnmazigere openbaar vervoerverbindingen. Ook wil de gemeente maatregelen nemen voor automobilisten die niet in Oegstgeest moeten zijn, maar er enkel doorheen rijden. Die moeten omgeleid worden naar de provinciale en snelwegen. Tenslotte wil de gemeente duurzame logistiek stimuleren en grote vrachtwagens weren uit woonwijken.
Duurzaamheid Maatschappij OegstgeestSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907