(Foto's: Jan Frensen)

Leiden rondt projecten coronaleerachterstanden af

Tijdens de coronapandemie hebben honderdduizenden leerlingen een leer- en ontwikkelingsachterstand opgelopen. Om die achterstand in te lopen werd in 2021 door het Rijk 8,5 miljard euro vrijgemaakt. Het grootste deel van de gelden uit dit Nationaal Programma Onderwijs ging direct naar scholen, maar ook gemeenten kregen geld.

Het project is inmiddels afgerond. Om dat te vieren, en om ervaringen uit te wisselen organiseerde de gemeente Leiden dinsdag een bijeenkomst in het LEF (Leiden Education Fieldlab) in MboRijnland bij station Lammenschans.

Taalontwikkeling
De 2,5 miljoen euro die de gemeente Leiden van het Rijk kreeg was bedoeld voor projecten die bovenschools waren, het aanmoedigen van samenwerkingen tussen scholen en het helpen van leerlingen die schoolverlaters dreigden te worden. “We hebben uiteindelijk 29 projecten kunnen financieren”, vertelt ambtenaar Lies Timmering van de gemeente Leiden. “Dat kan variëren van de bibliotheek, tot projecten gericht op taalontwikkeling, mediacoaches, boekstartcoaches en extra jeugdverpleegkundigen.”

“Met hulp van de subsidie is JES Rijnland ook begonnen met de gezinsconsulent. Dat heet nu brugfunctionaris, en die zijn nu blijvend op basisscholen te vinden.” Brugfunctionarissen brengen programma’s van buitenaf de school in. Zoals bijvoorbeeld taallessen of buitenschoolse activiteiten.

Lies Timmering over de besteding van de NPO-gelden

Wachtverzachters
Nu het project is afgelopen, betekent het ook dat een deel van de projecten tot een einde komt. In sommige gevallen laat dat een gat achter, maar een aantal projecten zijn bestendigd, bijvoorbeeld doordat docenten die een training kregen hun collega’s weer kunnen opleiden. Andere projecten waren  echt bedoeld om problemen uniek aan de coronacrisis te verhelpen, en zijn dus niet meer nodig. Bijvoorbeeld ‘wachtverzachters’ voor logopedie. De wachtlijsten zijn inmiddels afgenomen.

Om de besteding van het geld te verantwoorden heeft de gemeente een kaart en een rapport gemaakt. Op de kaart staan alle initiatieven afgebeeld. Door middel van kleuren is te zien of een project stadsbreed was, of op een of meerdere scholen uitgevoerd werd. In het rapport staan de projecten in meer detail beschreven.

Een evaluatie van het geld wat direct naar scholen ging volgt in december in Den Haag, met een congres voor onderwijsprofessionals. Daar wordt teruggeblikt op de ervaringen van scholen met het herstelprogramma.

 

Advertentie

Leiden Maatschappij Onderwijs


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×