(Foto: Bram Aartman)

Digibus op de Leidse markt helpt ouderen met digitale vragen

De Leidse markt kreeg deze week een bijzondere bezoeker: de Welkom Online Digibus. De opvallende bus is onderdeel van een landelijke pilot waarin ouderen worden geholpen met digitale vragen. Leiden is, samen met Veghel en Spijkenisse, een van de eerste drie testgemeenten waar het project van start gaat.

De bus is een initiatief van de Vodafone Foundation, het Nationaal Ouderenfonds en SeniorWeb, en reist door het land om ouderen te helpen met het gebruik van hun smartphone, tablet of laptop. Bezoekers kunnen zonder afspraak binnenlopen met praktische vragen, bijvoorbeeld over WhatsApp, e-mail of veilig internetbankieren.

Claudia Doorn in gesprek met verslaggever Bram Aartman. 

Vertrouwen
Volgens Claudia Doorn van de Vodafone Foundation draait het bij de Digibus om laagdrempelig contact. “We willen mensen op een persoonlijke manier verder helpen. Vaak is er maar een klein zetje nodig om iemand weer vertrouwen te geven in het gebruik van digitale middelen.”

Ook Lennart van Vulpen van het Nationaal Ouderenfonds benadrukt dat de Digibus meer is dan een technisch hulpstation. “Digitale vaardigheden helpen mensen om mee te blijven doen in de samenleving”, zegt hij. “Als iemand weer leert appen of beeldbellen, levert dat niet alleen gemak op, maar vaak ook meer contact met anderen.”

In Leiden stond de bus op  op het Stadhuisplein. Daar hielpen vrijwilligers tientallen bezoekers met uiteenlopende vragen, van het aanpassen van een profielfoto op WhatsApp tot het instellen van de tablet. Donderdag 16 oktober is de bus te vinden bij de weekmarkt in Stevensbloem.

Advertentie

Leiden Maatschappij


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×