Loes Furtjes en Claudy Luiten, adjunct-directeuren van De Thermiek. (Foto: Gerry van Bakel)

Betekenisvol leren op De Thermiek: 'Laat leerlingen meer onderdeel van samenleving zijn'

De schooldag begint niet in de klas, maar in de vaak lange taxirit naar school. Vervolgens jas ophangen, tas uitpakken. Ogenschijnlijk simpele taken. Maar op De Thermiek, een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs aan de rand van Leiden, draait alles om kleine stappen, die voor deze kinderen grote sprongen zijn.

De Thermiek biedt onderwijs aan leerlingen van vier tot achttien jaar met uiteenlopende beperkingen en ondersteuningsbehoeften. De school combineert onderwijs met passende zorg, in een goede samenwerking met een revalidatieorganisatie. ”We hebben kinderen met verschillende IQ’s, lichamelijke of meervoudige beperkingen”, zegt Loes Furtjes, adjunct-directeur van De Thermiek. ”We kijken altijd naar wat een kind nodig heeft om goed onderwijs te kunnen krijgen.”

Drijfveer
Binnen zes weken wordt voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectiefplan opgesteld. Dat plan bepaalt welke leerroute en doelen passend zijn. Daarvoor is ook overleg met ouders van de kinderen. ”We vinden de visie van ouders heel belangrijk, zij zijn natuurlijk ook expert van hun eigen kind”, zegt Furtjes. Leerkrachten en onderwijsbegeleiders werken samen om dit voor elkaar te krijgen. ”Het is een stuk intensiever werk dan in het regulier onderwijs, in dat opzicht”, zegt Claudy Luiten, eveneens adjunct-directeur van De Thermiek.

Toch heeft De Thermiek, in tegenstelling tot veel andere scholen, geen lerarentekort. Volgens Luiten komt dat doordat mensen bewust kiezen voor speciaal onderwijs. ”Het is een kwetsbare doelgroep waarmee je te maken krijgt, maar dat maakt het werk juist zo betekenisvol”, zegt Luiten. “Als je passie hebt voor deze kinderen en verder kijkt dan hun gedrag, word je daar heel gelukkig van”, zegt Furtjes.

De Thermiek kijkt ook vooruit. De school wil meer samenwerken met reguliere scholen om de stap naar een inclusievere vorm van onderwijs te zetten. ”Het zou mooi zijn als onze leerlingen nog meer onderdeel worden van de maatschappij,” zegt Furtjes. ”Dat gun ik ze.”

Kennismakers Isis Vreeling en Gideon Roggeveen in gesprek met Loes Furtjes en Claudy Luiten, adjunct-directeuren van De Thermiek.

Advertentie

Leiden Onderwijs Wetenschap Kennismakers


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×