(Foto: Gerry van Bakel)

Onderwijssymposium: 'Drinkbare rivieren als graadmeter voor goed onderwijs'

“Nog niet zo lang geleden konden mensen drinken uit rivieren”, zegt Nathalie Lecina, directeur van het Leidse Studio Moio. “Wij willen drinkbare rivieren als prestatie-indicator gebruiken voor goed onderwijs. Dat klinkt verwarrend, maar wordt op ons symposium op 7 november helemaal duidelijk.”

“We staan voor maatschappelijk ondernemen in het onderwijs”, zegt Lecina, die ruim vijftien jaar geleden Studio Moio oprichtte. “Wij dagen jongeren uit om de wereld te verbeteren. En om maatschappelijke vraagstukken, waar heel veel mensen niet meer uitkomen, te helpen oplossen. Omdat ik denk dat jonge mensen vaak op een vernieuwende manier kunnen denken, andere vragen stellen.”

Mavo
Lecina: “Samen kunnen we dan mooie dingen voor elkaar krijgen. Zoals een bijzonder onderwijssymposium, waar de 18-jarige Abey Correia een van de sprekers is. Net als een voormalig Kinderombudsman, beleidsmakers en kunstenaars.” Correia: “Al sinds mijn twaalfde wil ik rechten studeren”, maar ik zat op de mavo. En ik kreeg vooral te horen dat die studie rechten toch niet zou gaan lukken.”

Inmiddels studeert Correia wel rechten. “Ik wil graag spreken op het symposium om de oudere generatie voor te houden dat ze minder beperkt moeten denken. Jongeren kunnen echt wel wat. Ik ben tegengehouden. Terwijl als ik havo of vwo had gedaan,  dan weet ik vrijwel zeker dat er dan was gezegd: het gaat je lukken, je komt er wel. Ik ken genoeg mensen die op het vwo zitten en waar wel tegen is gezegd: wij geloven in je.”

Mensenrecht
“We hebben een hele bijzondere nieuwe prestatie-indicator voor het onderwijs bedacht. En dat zijn drinkbare rivieren. We denken dat je pas echt goed onderwijs maakt, als we ook weer uit onze rivieren kunnen drinken. Drie, vier generaties geleden kon dat nog. Maar dat kun je niet bereiken zonder samen te werken.”

‘Het recht om te leren is een fundamenteel mensenrecht”, zegt Lecina. “Wij kunnen niet zonder nieuwsgierigheid. Daarom moet onderwijs bijdragen aan zin om te leren. Waarom heb je onderwijs nodig en wat moet je dan leren? Het is een fundament voor het kunnen samenleven. En dat we in dat onderwijs leren dat wij onderdeel zijn van de natuur. Ik ben geïnspireerd door Li An Phoa. Zij wandelt wereldwijd langs rivieren van bron tot monding. En gaat onderweg in gesprek met bestuurders om ervoor te zorgen dat die rivier weer drinkbaar wordt. Een drinkbare rivier staat voor een gezond ecosysteem.”

Horizon
Ook het onderwijs moet weer een gezond ecosysteem worden. “Als je drinkbare rivieren als prestatie-indicator gebruikt dan zet je een stip op de horizon, een visie op de toekomst. De prestatie-indicatoren die nu worden gebruikt in het voortgezet onderwijs, zijn te beperkt”, vindt Lecina. “Doorstroomsnelheid van de eerste naar de derde klas, van de derde naar het eindexamen, het gemiddelde eindexamencijfer. Dat zegt helemaal niks over samenleven.”

Over grenzen van steden en landen heen kijken en groots durven denken, is het pleidooi van Lecina. “Het wordt gewoon veel toffer als je met een school kunt bijdragen aan drinkbare rivieren. Zorg er maar voor met elkaar. En jongeren houden van uitdagingen. Die zitten niet te wachten om alleen maar in de bankjes stil te zitten. Die willen een grote uitdaging, waar ze aan bijdragen. En daar leren ze van.”

Aanmelden
Vrijdag 7 november is het onderwijssymposium ‘Aan de oever van het onderwijs, stroomt licht uit de schaduw’. Aanmelden kan via StudioMoio.nl/lichtschijnt. Deelname is gratis.

Kennismakers Gerry van Bakel en Greet Meesters in gesprek met Nathalie Lecina, directeur van Studio Moio, en Abey Correia, stagiair bij Studio Moio.

Advertentie

Leiden Onderwijs Wetenschap Kennismakers


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×