De invoer van  zogenaamde 'voorrangspleinen' moeten daarbij zorgen voor de nodige extra veiligheid. (Foto: Gemeente Leiden)

Lammenschansweg krijgt 'voorrangspleinen', weg vanaf 2027 op de schop

Dat de Lammenschansweg in Leiden heringericht gaat worden is al even bekend. Maar hoe dat eruit gaat zien was tot nu toe onduidelijk. Het gemeentebestuur heeft nu schetsontwerpen van nieuwe plannen voor de weg gepresenteerd. De invoer van  zogenaamde ‘voorrangspleinen’ moeten daarbij zorgen voor de nodige extra veiligheid.

De weg is momenteel ingericht als een voorrangsweg met kruisingen. Maar door het grote aantal ongelukken op de weg, waarvan het afgelopen jaar twee dodelijke, wil de gemeente daar vanaf. Samen met een verkeersbureau heeft de gemeente allerlei opties onderzocht en doorgerekend.


Wethouder Ashley North over de herinrichting

Voorkeurskeuze
Daaronder onder meer kruisingen met verkeerslichten en rotondes. Beide opties zijn echter afgevallen. Voor kruisingen met verkeerslichten heb je tot wel drie banen nodig, waardoor fietsers en voetgangers die oversteken zich veel langer op de autoweg begeven. Rotondes handelen het verkeer te langzaam af voor de drukke Lammenschansweg en zijn daarom ook niet de voorkeurskeuze.

Om de kruisingen veiliger te maken zet de gemeente nu in op een hybride oplossing tussen een rotonde en een klassiek kruispunt, die de voordelen van beiden combineert. Door de inrichting van een voorrangsplein wordt gemotoriseerd verkeer van nature afgeremd. De snelheidslimiet rond die pleinen gaat omlaag naar dertig kilometer per uur. Om dat te garanderen heeft een voorrangsplein een aantal kenmerken.

Rammelstroken
“Als je het voorrangsplein nadert moet je eerst een S-bocht door. Dat dwingt je om te remmen als automobilist”, zegt verkeerswethouder Ashley North. “Daarnaast komen er rammelstroken. Dat zijn stroken waar een soort keien liggen waar je gewoon als automobilist echt niet overheen wil rijden, want dat is heel oncomfortabel. Ook dat haalt de snelheid eruit.”

Een belangrijke maatregel is daarnaast een versmalling van de weg. Die wordt in beide richtingen éénbaans, en niet veel breder dan een auto. “Daardoor rijd je langzamer en is het voor voetgangers ook makkelijk oversteken”, aldus North. 

Schijnveiligheid
De tussenliggende delen kunnen niet van vijftig kilometer per uur terug naar dertig, zei North eerder al. Niet omdat het niet mogelijk een dertig kilometerbord neer te zetten, maar omdat het onrealistisch en ongeloofwaardig is die delen in te richten voor een lagere snelheid. “Dat zijn lange rechte stukken.  Als je het dan toch doet creëer je schijnveiligheid en dat is ook niet veilig.”

Een groep omwonenden, die eerder ook een petitie startte, laat in een eerste reactie weten ontevreden te zijn met het voorlopig ontwerp. “Wij zijn van mening dat dit grotendeels cosmetische ingrepen zijn. De meest effectieve en wenselijke veiligheidsmaatregel is en blijft verlaging van de maximale snelheid naar 30 kilometer per uur”, aldus Fennand van Dijk namens de omwonenden. De actiegroep is van mening dat dat toch geloofwaardig ingevoerd kan worden, en verwijst hiervoor naar een verkeersrapport over de invoer van 30 kilometerwegen.

De gemeenteraad is nu om een krediet gevraagd om de plannen verder uit te werken. Uiteindelijk moeten de werkzaamheden aan de weg eind 2027 gaan beginnen. Eerder kan niet, omdat de aansluitende Europaweg ook al aangepakt wordt. Omdat het om een lange weg gaat, duren de werkzaamheden vermoedelijk 1,5 jaar. “Dus dat is eventjes doorbijten, maar dan krijg je er wel iets heel belangrijks voor terug, namelijk een mooie, maar vooral ook veilige Lammenschansweg”, aldus North

 

Advertentie

Leiden Maatschappij Herinrichting Lammenschansweg


Sleutelstad
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×