De Politie Hollands Midden reageert verbaasd op de kritische geluiden van woordvoerder J. Osterop van de Amsterdamse afdeling van de Nederlandse Politiebond (NPB) in de Telegraaf over het Landelijke Toegangsnummer van de politie. De Amsterdamse politie zou regelmatig klachten krijgen over onder andere de bereikbaarheid via dit nummer en over een gemiddelde wachttijd van vijf minuten. Osterop stelt daarbij dat dit niet anders zal zijn in andere korpsen. Een in mei 2003 gehouden klanttevredenheidsonderzoek onder burgers die binnen de regio Hollands Midden gebeld hebben met 0900 – 8844 heeft uitgewezen dat dit korps goed bereikbaar is. Politie Hollands Midden krijgt van deze burgers, in cijfers uitgedrukt, een waardering van 7,5 voor klantvriendelijkheid en bereikbaarheid.
Per jaar komen er bij de Politie Hollands Midden ruim 350.000 gesprekken binnen. Hiervan wordt 80% direct beantwoord. Indien getwijfeld wordt over de ernst van een melding wordt het gesprek doorgestuurd naar de meldkamer. De gemiddelde wachttijd in Hollands Midden is 13,2 seconden. De Politie Hollands Midden bestrijdt dat er een ‘stroom’ van klachten binnenkomt. Op jaarbasis worden zo’n 25 klachten ingediend. Ongeveer 50% van deze klachten wordt terecht verklaard. Uit een landelijk onderzoek blijkt bovendien dat de politie tot de top vijf van beste callcenters behoort.
De Politie Hollands Midden is tevreden over de werking van het landelijke 0900-nummer. Het nummer voor niet-poedeisende hulp werd drie jaar geleden ingesteld om de bereikbaarheid te verbeteren en te zorgen dat er meer agenten op straat kwamen.
De politie heeft inmiddels een nieuwe internetsite gelanceerd waarop de meeste gestelde vragen worden beantwoord die op het niet-spoedeisende nummer binnenkomen. De site is te bereiken via www.politie.nl. Op deze manier probeert de politie het telefoonverkeer verder te ontlasten.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907