De Zoeterwoudse bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar ruim 45 miljoen hectoliter bier verkocht. Dat is 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst steeg met 21 procent tot 400 miljoen euro, mede dankzij een bijzondere bate van 71 miljoen euro door de verkoop van de Argentijnse brouwer Quilmes. Zonder de eenmalige post ging de winst met slechts 1 procent omhoog.
De omzet steeg met 6 procent naar 4,6 miljard euro. Het resultaat komt ongeveer overeen met een eerder gegeven prognose. De omzet in het eerste halfjaar ligt duidelijk onder de verwachtingen van analisten. Het concern gaf in juni een winstwaarschuwing.
,,De groei werd gerealiseerd onder moeilijke omstandigheden”, aldus bestuursvoorzitter T. Ruys woensdag bij de presentatie van het resultaat. ,,De goede prestaties van werkmaatschappijen in markten als Spanje, Italië en Rusland beperkten de gevolgen van de afgenomen bierconsumptie in markten als de VS, Griekenland en Nederland.”
,,Heineken ontwikkelt zich goed. Wereldwijd hebben we de positie van onze onderneming verder versterkt.” Heineken kocht in het voorjaar de Oostenrijkse brouwer BBAG, die in veel landen in het oostelijk deel van Europa bier verkoopt. Deze transactie is nog niet helemaal afgerond. ,,Wehopen de transactie uiterlijk eind oktober te kunnen afronden. Met de overname van BBAG zijn we marktleider geworden in Centraal Europa.”
Heineken verwacht dat de nettowinst exclusief wisselkoerseffecten in de tweede helft van dit jaar zeker zoveel groeit als de 6 procent in de eerste zes maanden. Maar de sterke euro zal het resultaat drukken, waardoor de stijging van de winst exclusief bijzondere posten gelijk is aan die in het eerste halfjaar. De resultaten van BBAG zijn in die prognose nog nietmeegenomen.
De omzet van de bierbrouwer groeide op eigen kracht met 5 procent door een betere verkoopmix, hogere prijzen per flesje en de afzet van meer bier. In die cijfers zijn ook de eerdere aanwinsten Al Ahram in Egypte, CCU in Chili, Karlsberg in Duitsland en Karlovacka in Kroatië meegenomen. Heineken verkocht beter in Nigeria, Rusland, Polen, Spanje en Italië. De verkopen in Frankrijk, Griekenland, de Verenigde Staten en Nederland liepen wat terug. ,,In Spanje vertoonde de biermarkt in de eerste helft van 2003 een sterke groei. Goed weer in het hele land en het feit dat de Spaanse consument begint te wennen aan de euro leiden tot hogere bestedingen”, aldus Ruys.
In de Verenigde Staten – een belangrijke markt – voelde Heineken de gevolgen van het slechte weer. ,,Ook de oorlog in Irak, een ongunstig economisch klimaat en een rookverbod in de horeca droegen hier aan bij.” Heineken maakte vorige week voor het eerst in zijn bestaan ontslag vanpersoneel bekend. In de Nederlandse organisatie verdwijnen 450 banen. In Nederland boekt Heineken echter gewoon nog winst. ,,De biermarkt in Nederland daalt. In de eerste helft van het jaar was die daling 1 tot 2 procent. Ons marktaandeel in Nederland is circa 50 procent.”
Ruys reageerde ingetogen op het feit dat de horeca in Nederland meer tijd krijgt om een antirookbeleid op te zetten. ,,In de horeca moet iedereen zich op het gemak kunnen voelen. Roken in de horeca heeft een gunstige invloed op de omzet.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907