Reiziger geeft voorkeur aan light rail

45% Van de treinreizigers tussen Gouda en Alphen aan den Rijn geeft de voorkeur aan de light-railvoertuigen. 29% Geeft de voorkeur aan de oude, gele treinen. De overige reizigers hebben geen voorkeur. Dit blijkt uit een onafhankelijk reizigerstevredenheids-onderzoek in het kader van de light-railproef RijnGouweLijn, uitgevoerd in opdracht van NS. Sinds enkele maanden rijden er tussen Gouda en Alphen lightrailvoertuigen over het bestaande NS-spoor. Vanaf 2007 moet de RijnGouweLijn bij Leiden Lammenschans het bestaande spoor verlaten om vervolgens via de Leidse binnenstad naar Leiden Centraal te rijden. Later komt er ook een verbinding met de kust.

Veel reizigers blijken te kiezen voor light rail vanwege het in- en uitstapgemak, de overzichtelijkheid van het voertuig, de aanspreekbaarheid van het personeel, de uitstraling van de trein en omdat light rail sneller en beter rijdt over kortere afstanden. De vroegere treinstellen genieten voor sommige passagiers de voorkeur omdat zij meer rijcomfort en meer voorzieningen boden, zoals de aanwezigheid van prullenbakken en meer en betere zitplaatsen.

In een vooronderzoek begin dit jaar gaven passagiers het reizen per stoptrein een 6,5. Het oordeel over reizen per light rail is nu 6,9. Met name de avondspitsreiziger en de NS-/OV-jaarkaarthouder beoordelen de overgang naar light rail positief.

De provincie Zuid-Holland is blij met de uitkomsten van het onderzoek. Reizigers laten immers weten waaraan bij het bestellen van de definitieve light-railvoertuigen aandacht moet worden besteed. Daarnaast concludeert de provincie dat reizigers nu al een voorkeur voor light rail aangeven, terwijl de echte voordelen van dit vervoer pas in de toekomst duidelijk worden: meer haltes, kortere wachttijden en betere bereikbaarheid van de binnensteden zonder overstap.

Ten behoeve van het reizigerstevredenheidsonderzoek is aan 500 reizigers een vragenlijst voorgelegd. Het is het eerste onderzoek in een reeks van studies die tijdens de light-railproef wordt uitgevoerd. Het komend jaar wordt nog aanvullend onderzoek gedaan. Hierbij wordt gedacht aan innovatieve technische systemen om trams en treinen op hetzelfde spoor te laten rijden, geluidsmetingen en onderzoek naar het gedrag van reizigers bij het in- en uitstappen.

Tot voor kort reden er stoptreinen op het traject tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Sinds maart 2003 tot medio december 2004 laat de provincie Zuid-Holland bij wijze van proef op deze lijn zogenoemde light-railvoertuigen rijden. Deze voertuigen houden het midden tussen een tram en een trein. Ze kunnen diep doordringen en stapvoets rijden in binnensteden, en ook snel rijden buiten de stad.

De light-railproef is een initiatief van de provincie Zuid-Holland. In de uitvoering werkt zij nauw samen met HTM, NS en ProRail. De combinatie van heavy rail (gewone treinen en goederentreinen) en light-railvoertuigen op bestaand treinspoor is nieuw in Nederland. De RijnGouweLijn-proef is de eerste op dit gebied.

Tijdens de proef kunnen reizigers kennis maken met het moderne light-railvoertuig. De proef levert daarnaast veel informatie op over geschikte technische systemen en procedures om zowel heavy- als light-railvoertuigen op hetzelfde, bestaande spoor te laten rijden. De opgedane ervaringen worden benut in de verdere totstandkoming van de RijnGouweLijn en kunnen een doorbraak betekenen voor de invoering van light rail in de rest van Nederland.

Leiden


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×