Aanstaande dinsdag staat de invoering van reclamebelasting voor Leidse binnenstad-ondernemers op de agenda van de gemeenteraad, maar of de naar schatting 120.000 euro voor het Centrummanagement Leiden er ook daadwerkelijk komt, is nog lang niet zeker. Hoewel het bedrijfsleven zelf om de invoering heeft gevraagt twijfelt D66 aan invoering van de extra lastenverhoging voor ondernemers. Ook het CDA toonde zich dinsdag zeer kritisch. Raadslid Jan-Jaap de Haan sprak zelfs van ‘een gedrocht’.
VVD-Wethouder Rogier van der Sande verbaasde zich hogelijk over de opstelling van het CDA. “Bij een eerdere commissiebehandeling heeft u collega Kieft zich positief uitgelaten over de reclamebelasting. Gaat u eerst maar eens met uw fractie praten en kom dan met een standpunt,” zo beet Van der Sande de CDA-er toe.
De Haan was niet onder de indruk en gaf aan geen principiele bezwaren te hebben tegen deze ‘gefiscaliseerde solidariteit’, maar hij maakt zich wel ernstig zorgen over de manier waarop de reclamebelasting wordt ingevoerd. “Ondernemers moeten straks twee keer betalen voor hun zonnescherm. Een keer precariorechten aan de gemeente en daar bovenop reclamebelasting aan het Centrummanagement. Zo worden ondernemers door de hond en door de kat gebeten. Gaat u ze dat uitleggen?”
Van der Sande wees erop dat het vanaf het begin de bedoeling is geweest om beide heffingen te hanteren. De Haan wil dat alleen reclamebelasting wordt geheven op zaken waarvoor geen precario betaald hoeft te worden. Ook wil hij duidelijkheid over de bezwaarprocedure. “Ondernemers die bezwaar willen maken kunnen straks kennelijk alleen terecht bij het Centrummanagement die ook de belating int. Dat is als de slager die zijn eigen vlees keurt.”
De enige partij die nu al aangaf ‘mordicus tegen’ te zijn is de onafhankelijke lijst van raadslid Rob Veeger. Veeger gaf aan tal van ondernemers te hebben gesproken die fel tegen de extra heffing zijn.
De reclamebelasting dient om het Leidse ondernemersfond te voeden. Het Centrummanagement Leiden beheert die pot met geld en betaalt er allerlei zaken van die de ondernemers ten goede komen. Bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas, feestverlichting en de ijsbaan op de Beestenmarkt.
Centrummanager Robert Strijk zette voor de commissieleden nog even op een rijtje wat er niet doorgaat als de reclamebelasting niet wordt ingevoerd: “Veel geld is al uitgegeven, bijvoorbeeld aan advertenties voor de koopzondagen. De ijsbaan kan ik nog afzeggen (30.000 euro) en morgen zou ik de offerte tekenen voor de feestverlichting van de Nieuwe Rijn en de Haarlemmerstraat (90.000 euro), maar ik denk dat ik daar nog maar even mee wacht”.
Leiden reclamebelastingSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907