Met ingang van januari breidt de gemeente Leiden de digitale dienstverlening uit. Tot nu toe was de gemeentelijke website met name gericht op het verstrekken van informatie en het downloaden van formulieren. Vanaf 2 januari kunnen er ook digitale transacties plaatsvinden op de site van de gemeente. Er wordt gestart met vier producten. Van de afdeling Burgerzaken ‘uittreksels’ en ‘verhuizingen’ en van de dienst Cultuur en Educatie formulieren voor twee soorten subsidieaanvragen. De bedoeling is, dat het aantal digitaal aangeboden producten vervolgens steeds verder wordt uitgebreid.
Met digitaal te ‘shoppen’ bij de gemeente besparen burgers zich een gang naar het loket en kunnen ze op ieder gewenst moment via internet gebruikmaken van de digitale producten. Bij digitaal klantencontact moet – net als aan de balie – de identiteit vastgesteld kunnen worden. Daarom gaat de gemeente Leiden gebruik maken van DigiD.
DigiD is een systeem dat door de Rijksoverheid is ingevoerd om de identiteit van burgers op internet vast te kunnen stellen. Door DigiD aan te vragen, kan er voortaan gebruik gemaakt worden van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten op internet.
Aanvragen van een DigiD kan via www.DigiD.nl. Na het invullen van een aantal gegevens ontvangt de aanvrager per post een persoonlijke activeringscode. Door die code in te vullen op – bijvoorbeeld – de website van de gemeente Leiden, wordt de DigiD-aanvraag geactiveerd. Vervolgens kan er een eigen gebruikersnaam met wachtwoord gekozen worden.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907