Eén op de vijf buitenlandse bezoekers aan Rembrandt 400 komt speciaal voor dit evenement naar Nederland. Een groot deel daarvan is voor het eerst in Nederland. Het Rembrandt 400-aanbod speelt hierbij een belangrijke rol. Opvallend is dat dit jaar de Amerikanen bovenaan de buitenlandse bezoekerslijst staan, op de voet gevolgd door de Fransen, Spanjaarden, Britten en Duitsers. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft wereldwijd intensieve Rembrandt-campagnes gevoerd. In totaal kwamen dit jaar al ruim 1,5 miljoen buitenlandse toeristen naar ons land om de Rembrandt-exposities te bekijken. Dat aantal was verwacht voor het hele jaar.
Het NBTC verzorgt samen met de Stichting Rembrandt 400 de marketing en promotie in binnen- en buitenland. Hierbij speelt de samenwerking met alle betrokkenen zoals luchtvaartmaatschappijen, musea, hotels, restaurants en andere promotieorganisaties een belangrijke rol. Uit een donderdag gepresenteerd tussentijds rapport blijkt dat met name buitenlandse bezoekers op Rembrandt 400 zijn geattendeerd door een artikel of recensie in kranten en tijdschriften, via het internet of via mond-tot-mond reclame. Nederlanders weten hun weg ook te vinden in het gevarieerde Rembrandt 400-aanbod. Zij zijn naast de bovengenoemde wegen ook op de hoogte gebracht van Rembrandt 400 via radio en televisie.
Rembrandt 400 levert een belangrijke bijdrage aan het imago van Holland als bestemming voor toeristisch en zakelijk verkeer en aan extra bezoek uit het buitenland. Volgens het NBTC zijn er al ruim 400 buitenlandse media naar Nederland gekomen om verslag te doen van de Rembrandt-activiteiten. Dat heeft tot en met juni 2006 geresulteerd in een wereldwijde mediawaarde (exclusief radio en televisie) van 19 miljoen euro. De marketing- en promotieactiviteiten duren nog tot het eind van dit jaar.
Voorzitter J.M. Hessels van de stichting Rembrandt 400 spreekt in NRC-Next van “het succesvolste culturele evenement dat ooit in Nederland heeft plaats gevonden.” Tot eind december wordt gerekend op nog eens 250.000 bezoeken in het hoofdprogramma van de herdenking van de 400ste geboortedag van de schilder.
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907