De NS zet tot 10 december fleurige blauw/geel/grijze sprinters in op het traject Leiden- Utrecht v.v. Hier arriveert zo'n sprinter precies volgens het spoorboekje op station Leiden Lammenschans. Waarschijnlijk betreft het hier oud materieel dat overtollig geworden is door de omzetting van de Zoetermeerlijn in Randstadrail (foto: Ron Favier)
Kedeng, kedeng, het gehobbel, gepiep en gekraak op de veel getergde spoorlijn Leiden-Utrecht lijkt tot het verleden te gaan behoren. Eindelijk heeft de NS ingezien dat er op dit drukke traject nog wel wat te winnen valt. Nog tot zondag 10 december zet de NS sprinters in op het traject Leiden-Utrecht. Misschien is het u al opgevallen. Velen dachten te maken te hebben met de nieuwe lightrailvoertuigen die op de Rijn-Gouwelijn moeten gaan rijden, maar dat is niet zo. De NS heeft het oudere type stoptreinen op deze drukbezette lijn uit de roulatie genomen. Dit type sprinter waarvan varianten in geel en in grijs/blauw worden ingezet moeten de reiziger meer comfort bieden. Hoewel de sprinter in minder tijd kan optrekken en remmen blijven de reistijden tussen Leiden en Utrecht gelijk. Vanaf 10 december vervangt de NS de sprinters weer door dubbeldekkers op dit traject.
De overbekende, oncomfortabele gele boemeltjes verdwijnen nu met sneltreinvaart. De dubbeldekkers beschikken over meer zitplaatsen, zodat minder mensen in de spitsuren gedwongen zijn om de rit staande te doorstaan. De dubbeldekkers gaan twee keer per uur rijden en stoppen dan niet meer op de stations Vleuten en Utrecht Terwijde, zodat wel tijdwinst wordt geboekt.
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907