Een stroom fietsers komt van het Huigpark vandaan en stopt bij de Langegracht. “Oef, dat ging nog maar net goed. Er ging iemand die niet bij onze groep hoorde, plotseling inhalen en die kon de tegenliggers nog maar net ontwijken”. Aan het woord is een deelnemer van de Fietsfile-actie van de Fietsersbond Leiden. Hoe gedragen fietsers zich op een tweerichtingenfietspad dat te smal is voor de aantallen fietsers die er gebruik van maken? Dat was één van de drie testen die de Fietsersbond zondagochtend wilde uitproberen. Testlocatie was het fietspad van drie meter door het Huigpark. De gemeente wil als de RGL komt alle fietsers op de route Kort Rapenburg – Centraal Station op zo’n smalle strook laten rijden.
“Omdat nu alle deelnemers ongeveer hetzelfde fietstempo aanhielden, ging het vanochtend nog net goed. Maar als je langzame fietsers en snelle fietsers gaat mengen en daartussen ook nog (opgevoerde) bromfietsen, dan zijn botsingen onvermijdelijk”, aldus woordvoerder Elsbeth Klink van de Fietsersbond Leiden, “Nu heb je nog uitwijkmogelijkheid, maar na de komst van de tramtrein niet meer. De tramtreinbaan is niet geschikt om overheen te fietsen bij een inhaalactie. De rails vormen een obstakel, omdat de sleuven breder zijn dan bij stadstrams. Ook de lange tramtreinvoertuigen zou ik als fietser op afstand houden, want een botsing daarmee kan voor ernstig letsel zorgen.”
De deelname aan fietsfile-actie van de Fietsersbond overtrof de verwachtingen van de organisatie. Op de Garenmarkt verzamelden zich op de druilerige zondagochtend tegen de honderd fietsers, die verdeeld in verschillende groepen op drie testlocaties enkele rondes fietsten. De Fietsersbond had de Leidse fotograaf Kees Swart gevraagd om een reportage te maken. “Een beeld zegt meer dan duizend woorden en daarom leek het ons belangrijk foto’s te maken van de fietsstromen door de Breestraat binnen met stoepkrijt aangebrachte fietsstroken van 1.70 meter.
Over de Bostelbrug zal straks naast de 1600 fietsers per uur op een smalle fietsstrook een dubbelspoor voor de tramtrein liggen waar ook bussen en auto’s van gebruik maken. De foto van de fietsers over het 3 meterpad door het Huigpark is belangrijk als voorbeeld voor de toekomstige situatie en dan moet je de tramtrein op 30 centimeter afstand er nog bijdenken”, aldus de Fietsersbond. De deelnemers aan de fietsfile-actie offerden hun vrije zondagochtend op om te zorgen voor een goed fotoresultaat.
De SP had een groep leden uit de hele regio afgevaardigd. Van Groen Links en de Partij van de Arbeid fietsten de woordvoerders Verkeer mee. Niet omdat ze, zoals de rest van de deelnemers tegen de RijnGouweLijn door de binnenstad zijn, maar juist voor. Opvallend was dat ze juist de laatste testlocatie op het tweerichtingenfietspad links lieten liggen. Voor het standpunt van de PvdA kan een eerder gepubliceerd artikel op Sleutelstad.nl bekeken worden.
De Fietsersbond vindt de belangen van de 15.000 Leidenaars die elke dag door de binnenstad fietsen belangrijk genoeg om tegen de RGL door Leiden te zijn. De fiets is een gezond, snel, goedkoop en zeer milieuvriendelijk vervoersmiddel. Als je de fietser dupeert, tast je de bereikbaarheid van de Leidse binnenstad ernstig aan, aldus de Fietsersbond. Op 28 januari zal opnieuw een fietsoptocht door de Breestraat gaan. Die zondag zullen de fietsers een onderdeel zijn van een grote publieksmanifestatie. Dan zal Peter Labruyre met vijf vrachtwagens de omvang van de tramtrein aan geven. Iedereen die mee wil fietsen, kan zich aanmelden via leiden@fietsersbond.nl of de berichten op de website www.fietsersbond.nl/leiden in de gaten houden.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907