Restanten van textielproductie.

Landschap van restjes stof in Scheltema

‘The Return of the Shreds’ is de titel van het samenwerkingsproject tussen beeldend kunstenaar Ni Haifeng en kunsthistorica Kitty Zijlmans. De presentatie maakt onderdeel uit van een groot landelijk project: ‘CO-Op’- ‘Laboratory on the move’. Dit is een onderzoeksprogramma naar interterritoriale verkenningen in kunst en wetenschap. In het Scheltemacomplex liggen negen ton restjes en reepjes stof in grote hopen op de grond of hangen in een gigantische kluwen aan het plafond. Hierdoor ontstaat de illusie van een kleurrijk landschap, waar men doorheen waadt. De restjes stof komen uit China, of beter gezegd: “Ze keren terug”. Terugkeer, uitwisseling, onthechting en herplaatsing, dat zijn sleutelbegrippen in het werk van Ni Haifeng. Dit thema staat centraal in deze tentoonstelling, die Stedelijk Museum De Lakenhal presenteert in Scheltema.

Ni Haifeng is geboren in China en woont en werkt in Amsterdam. Zij is zich diep bewust van de eeuwenoude (handels)betrekkingen tussen Nederland en China. In ‘The Return of the Shreds’ gaat het over uitwisseling, beweging, kopie, oorspronkelijkheid en identiteit. In De Lakenhal in Scheltema zijn onder andere de installaties ‘Used passports’ en ‘On the departure and the arrival’ te zien. Voor Shrinkage 10% (krimppercentage red.) wordt gebruik gemaakt van stukken Chinees porselein uit de Lakenhalcollectie. De stukken uit de Lakenhal worden op basis van foto’s en werktekeningen nagemaakt in China. Het origineel uit de Lakenhal zal, doordat de objecten in het bakproces krimpen, 10 % kleiner uitvallen. Deze kopie zal op haar beurt weer worden gebruikt als origineel om het proces te herhalen tot het object minuscuul is geworden, slechts 10 % van het origineel.

Kitty Zijlmans

Zijlmans is als kunsthistorica werkzaam aan de opleiding Kunstgeschiedenis van de Universiteit Leiden en houdt zich al lange tijd bezig met het vak kunstgeschiedenis te verbreden naar een mondiale oriëntatie. Met de huidige verplaatsing en beweging van kunst en kunstenaars is globalisering ook binnen de kunstwereld een feit.

CO-OP-koppel

Ni en Zijlmans zijn het vierde ‘CO-OP-koppel’. Zij werken een jaar lang samen onder de titel ‘Laboratory on the move’. In Scheltema zijn veel video’s, foto’s en bergen werkmateriaal van het onderzoek te zien. Centraal staat de vraag wie we zijn en wat cultuur voor ons betekent in een tijdperk van globalisering. Uitwisseling van goederen is nooit neutraal; er zijn waarden aan verbonden, die te maken hebben met de nieuwe wereldorde van economische machtsblokken. Daarmee is de culturele dimensie van globalisering verstrengeld. Door de grootschalige migratie hebben steeds meer mensen een meervoudige culturele achtergrond. Wat bepaalt eigenlijk onze (culturele) identiteit? De presentatie The Return of The Shreds stelt deze problematiek op een beeldende wijze aan de orde. Of: hoe ’thuis’ zijn de restjes stof in de voormalige wollen dekenfabriek Scheltema?

Tafelgesprekken

In het kader van ‘The Return of the Shreds’ vinden er op twee middagen in Scheltema ‘expert meetings’ plaats, zogenaamde tafelgesprekken. Voorgezeten door Kitty Zijlmans gaan wetenschappers, kunstenaars en studenten in gesprek over kunst en sociale interactie in het tijdperk van globalisering. De toegang is gratis; de voertaal is Engels.

De tentoonstelling loopt van 25 mei tot en met 29 juli. Meer info: www.lakenhal.nl en www.co-op.nl

Scheltemacomplex, Marktsteeg 1, leiden

Leiden


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×