Geen RijnlandRoute, geen nieuwe huizen

5

Zolang er nog geen concreet uitzicht is op de RijnlandRoute, worden er in Holland Rijnland mogelijk geen nieuwe woningen gebouwd. Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State over de bouw van nieuwe woonwijken in Rijnsburg. De Raad geeft geen toestemming voor de bouw, onder andere omdat de aanleg van de RijnlandRoute nog niet zeker genoeg is. Hoewel Holland Rijnland met de provincie en het rijk afgesproken heeft dat er tot 2020 zo’n 33.000 extra woningen gebouwd zullen worden, is de kans groot dat de Raad van State ook andere woningbouwplannen voorlopig tegenhoudt. De Raad vindt namelijk dat de bereikbaarheid eerst op orde moet zijn. Momenteel ligt er al veel druk op het wegennet. Dit netwerk moet dus uitgebreid worden, voordat het aantal woningen in de regio kan toenemen.

Burgemeester Jos Wienen van Katwijk die portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening van deze regio is, zegt: “De uitspraak van de Raad van State onderstreept eens te meer dat het met de bereikbaarheid in deze regio slecht gesteld is. Wij zetten alles op alles om daar verbetering in aan te brengen. “De stagnatie van de woningbouw brengt de ontwikkeling in de regio tot stilstand. De provincie en regio hebben ongeveer 120 miljoen euro voor de route gereserveerd. Dat is echter lang niet genoeg. Er is vanuit het rijk een bijdrage van zo´n 350 miljoen euro nodig. De drie partijen werken nu samen aan een overeenkomst over de RijnlandRoute.

Delen

5 reacties

  1. Uit bovenstaande reactie van de raad van state over de bouw van nieuwe woonwijken in Rijnsburg blijkt dus duidelijk hoe het met de mentaliteit van de tegenwoordige “bestuurders” gesteld is. Ze gebruiken bepaalde behoeften en wensen van de burgerbevolking (KIEZERS dus) om hun macht te laten zien. (kijk eens hoe machtig wij zijn!) Daarbij absoluut voorbijgaand aan de wensen en behoeften van de KIEZERS.(Referendum) Overigens is het nu direct duidelijk wat een geniale rekenmeesters het zijn. Er worden dus woningen in Rijnsburg gebouwd. Wat gaat dat kosten? Wat hebben die te maken met de overlast die het laten rijden van een tram door Leiden te  weeg brengt? Of willen ze Leiden op termijn falliet verklaren om dat het geld op is. Omdat ze weten (van wie?) dat wanneer die rot tram door Leiden gaat rijden de klachten, (vanwege schade aan de oude panden) van de huiseigenaren op die route, in rap tempo in overvloed bij de gemeente zullen worden ingediend. Binnen de kortste keren liggen er voor millioenen aan schadeclaims bij de betreffende instanties die dat toch niet kunnen betalen. Dus kunnen er weer belasting verhogingen voorgesteld worden. Wie zijn er dan weer de klos? Juist de KIEZERS. Onhoud dat goed! De KIEZERS. Ook de kosten van de medische zorg van de slachtoffers van de tram moeten er in meegerekend worden. Vandaag lees ik in de Telegraaf dat 10% van de dodelijke slachtoffer in het afgelopen jaar in Amsterdam het gevolg is van het rijden van een tram. Dus stel Uw verwachting in de toekomst in op het vaker bezoeken van een kerkhof. Dit is een simpel rekensommetje. Dat leerde ik al in de tweede klas van de lagere school.

    Een goede raad, niets aantrekken van chantage technieken!! Gewoon op een goede en fatsoenlijke manier de burger van dienst zijn. Dat is echt niet zo moeilijk.

  2. Beste Jan,

    Als ik mij niet vergis is de Rijnlandroute een tram/lightrail verbinding van Leiden naar Katwijk. Dit traject heeft dus NIETS te maken met het (naar mijn mening) onterecht in een referendum weggestemd traject door de binnenstad.
    Persoonlijk vind ik dit een zeer goede actie van de Raad van State. Voor je een berg woningen uit de grond stampt, moet je er eerst voor zorgen dat de bewoners een behoorlijke verbinding hebben. Dit betekent dat er wegen gemaakt moeten worden, maar ook dat er een behoorlijke openbaar vervoer verbinding moet komen. Een spoorverbinding is daarbij een logische keuze gezien het aantal van enige tienduizenden woningen.

    Wat de Raad van State hier doet is er dus de burger van dienst te zijn, zodat de nieuwe bewoners van die wijken voorzien zullen zijn van behoorlijk openbaar vervoer. Indien de Raad van State niet deze verantwoordelijkheid had genomen zou hier waarschijnlijk een busverbinding komen met een frequentie van 2x per uur in de spits, waardoor iedereen de auto in gejaagd wordt.

  3. Jantje van Leiden op

    om verder misverstand weg te nemen: de zgn. Rijnlandroute heeft niets te maken met welke railverbinding dan ook. Het gaat om een wegverbinding tussen de A4 en de A44 en dan naar Katwijk. De railverbinding betreft de RGL en die zou van Gouda via Alphen a/d Rijn naar Leiden gaan (RGL Oost) en daarna naar Katwijk, resp. Noordwijk (RGL West).

  4. Rijnlandweg en trein en ringwegoost zijn wel uitdrukkelijk gekoppeld.

    Raad van state zegt slechts dat het te vroeg is om de woningbouw te beloven dat de weg er komt, dus een beetje chillen.

  5. Geachte redactie!

    De kop van dit artikel en de drie openingszinnen kunnen rustig misleidend genoemd worden. De Raad van State heeft de bestemmingsplannen vernietigd vanwege de verkeersproblemen die verwacht kunnen worden. De raad noemt twee mogelijk oplossingen, waaronder de RijnlandRoute, maar benadruk dat de aanleg daarvan (anders dan de gemeente kennelijk suggereerde) nog helemaal niet vaststaat en noemt daarom een verdubbeling van de Tjalmaweg als een mogelijke andere oplossing.

    De aanleg van de RijnlandRoute is inderdaad zeer onzeker en zal hoe dan ook nog jaren op zich laten wachten, terwijl de Tjalmaweg heel snel verdubbeld kan worden (het geld daarvoor is al gereserveerd). Als je dus blijft drammen op de zeer onzekere aanleg van de RijnlandRoute en de andere, veel snellere oplossing die de Raad van State noemt telkens wegmnoffelt (Holland Rijnland deed dat ook al in een persbericht), dan is er maar een conclusie mogelijk: dan heb je kennelijk geen haast met de woningbouww in de regio. Dan moet je je krokodillentranen misschien ook maar weglaten …

    Wim ter Keurs, voorzitter Stichting Behoud Stad, Natuur en Landschap Rijnland

Over de auteur

Je bent nu offline