Een commissie van wijze mannen sprak gisteravond over de toekomst van gedrukte media, en dan met name die van het 150-jarige Leidsch Dagblad. (Hyper)lokaal nieuws, internet en zo nodig gesubsidieerd. Dat zijn zaken waar de krant het van moeten hebben om op termijn te overleven. (Foto: Chris de Waard).

Mediadebat: "Toekomst Leidsch Dagblad in regio"

Als het Leidsch Dagblad een belangrijke speler wil blijven in de regionale samenleving moet de krant ook echt kiezen voor die regio. Dat was een veelgehoord geluid tijdens het debat dat donderdagavond werd gehouden in het Academiegebouw. Een regionaal katern verpakt in de Spits! zou een model kunnen zijn, maar ook een weekblad met regionale achtergrondverhalen gekoppeld aan een digitale verschijningsvorm voor het actuele nieuws kan op termijn soelaas bieden voor de krant die in de huidige vorm onvermijdelijk tegen haar eigen ‘deadline’ aan zal lopen. “De lezers lopen niet weg, ze overlijden,” zo verklaarde panellid Rimmer Mulder, oud-hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant en lid van de commissie Brinkman de onder druk staande oplagecijfers van de krant.

Het Leidsch Dagblad bestaat deze week precies 150 jaar, maar is als zuiver papieren dagblad geen lang leven meer beschoren, daarover waren de meeste panelleden het wel eens. Hoofdredacteur Jan Geert Majoor ziet ook wel in dat het de hoogste tijd is voor verandering: “Digitaal dreigen we de aansluiting te verliezen met een veranderend publiek, maar we gaan een inhaalslag maken. Via digitaal willen we terug de wijken in.” Volgens Majoor was het Leidsch Dagblad er juist vroeg bij op internet, maar doordat er binnen het Telegraaf-concern waar de krant deel van uitmaakt, andere keuzes gemaakt zijn, loopt de krant online inmiddels achter. Dat digitaal de toekomst is, is inmiddels wel doorgedrongen bij de Telegraaf Media Groep (TMG) die in andere steden al volop experimenteert met lokale websites en gratis kranten.

De Leidse bedrijfsjournalist Jeroen Maters mist in de krant van nu een platform voor hoger opgeleiden. “Inmiddels is 56% van Leiden hoger opgeleid, maar dat zie je in het Leidsch Dagblad niet terug.” Ook hij pleit voor een sterke focus op regionaal nieuws: “Met landelijk nieuws win je het toch niet van kranten als het NRC en de Volkskrant.” Lokale besluiten worden volgens Maters steeds vaker buiten het stadhuis genomen. De krant moet daarop inspelen door de functie van waakhond veel meer te verleggen naar organisaties in de stad zoals woningbouwcorporaties, de universiteit en het Bio Sciencepark.

“Maar je moet niet alleen waakhond zijn,” zo waarschuwt Maters. “Ik had vroeger buren met een waakhond die altijd blafte. Dat wordt irritant. Je moet alleen blaffen als het nodig is. Verder moet de krant een lieve hond zijn die je overal mee naar toe neemt en je de weg wijst.” NRC Next vindt de bedrijfsbladenmaker een voorbeeld van een krant zoals die nu zou moeten zijn.

Alle broodnodige veranderingen kosten ook geld. Geld dat moet worden opgebracht door adverteerders en de 9.000 abonnees die de krant in Leiden heeft. Omdat dat niet toereikend is pleiten zowel Riemer Mulder als oud LD-hoofdredacteur Ton van Brussel voor een gesubsidieerde pers, zoals die al van oudsher in de publieke omroepwereld bestaat. Volgens Mulder hoeft dat niks extra te kosten. Hij ziet liever een verschuiving van publieke middelen van de regionale omroep naar de regiokranten: “De kijkcijfers van die regiozenders zijn bedroevend laag, maar er gaan wel vele miljoenen heen.”

Aanstaande zaterdag houdt de jubilerende krant open huis. Tussen 10.00 uur en 16.00 uur is iedereen welkom om een kijkje achter de (redactie)schermen te nemen in gebouw Nieuwe Energie aan de 3e Binnenvestgracht. Er worden rondleidingen en workshops gegeven, bezoekers kunnen hun eigen voorpagina in elkaar zetten en er staan speeddates met de hoofdredacteur op het programma. Ook voor kinderen zijn er verschillende activiteiten.

Leiden Regio ldtoekomst Leidsch Dagblad


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×