Parkeerbaas Verplancke pleit voor de RijnGouweLijn over een deels verhoogd bestaand spoor. Tussen de Haagweg en Leiden Centraal zou de sneltram dan over een tramviaduct komen te rijden. Daardoor kunnen de huidige spoorwegovergangen verdwijnen en wordt het mogelijk om een snelle fietsverbinding te maken tussen de Potgieterlaan en de Rijn en Schiekade. (Foto: Het tramviaduct Ternoot in de Haagse binnenstad).
Het beste alternatief voor de RijnGouweLijn is niet door het centrum, maar over bestaand spoor. Dat zegt directeur Chris Verplancke van de Stichting Stadsparkeerplan Leiden die het parkeerterrein aan de Haagweg en de gratis pendelbusjes door het centrum exploiteert. “Met die variant kan 90% van Leiden leven,” denkt Verplancke die op de Haagweg ook nog wel een RGL-halte wil, om zo een echt transferium voor de binnenstad te realiseren.
Volgens Verplancke is het nog maar de vraag of de geplande woonwijk “Oase” met twee-onder-één-kapwoningen op het Haagwegterrein doorgaat. Als dat niet zo is, ontstaat er niet alleen ruimte voor een verhoogde RGL, maar ook voor vele extra parkeerplaatsen, om zo het autoverkeer uit de stad te weren.
Met een variant waarbij de sneltram over bestaand spoor gaat rijden, zijn volgens de Haagweg-directeur in elk geval het ROC, de universiteit en het biosciencepark geholpen. De RGL doet hun vestigingen in die variant gewoon aan.
Ook biedt het mogelijkheden om alsnog een snelle fietsverbinding te realiseren tussen de Potgieterlaan en de Rijn en Schiekade. Dat oude plan van ex PvdA-wethouder Ron Hillebrand zou dan geen miljoenen meer kosten. De fietsers kunnen dan op verschillende plaatsen gewoon onder het RGL-viaduct doorrijden. Ook de spoorwegovergangen in de Morsweg en de Haagweg zouden dan vervallen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907