Als het plan doorgaat worden de Glipperbusjes speciaal voor het Leidse project ontwikkeld. Er kunnen 17 passagiers mee. Die kunnen dan ook bagage of bijvoorbeeld een rollator kwijt.
Schoon, snel, stil, comfortabel en goedkoop. Als de plannen van een nieuwe Leidse openbaar vervoerstichting doorgaan kunnen Leidenaren binnen een jaar 18 uur per dag vanuit alle wijken snel per biobus naar het centrum. Donderdagavond presenteerden de initiatiefnemers hun plan voor een Leidse bovengrondse metro: De Leidse Glipper. Met 56 busjes op biobrandstof wil de stichting op zeven lijnen vanuit alle Leidse wijken gaan rijden. Elke 3 minuten. Om de plannen verder uit te werken, vraagt men een startbijdrage van 60.000 euro aan de gemeente.
Woordvoerder Joost van Breukelen legt uit dat met dat geld externe deskundigen worden ingeschakeld. “Als de gemeente ons steunt, komen we in een fase waarbij we dat nodig hebben. Bijvoorbeeld voor een degelijke financiële onderbouwing bij het plan en het uitzoeken van zaken op het gebied van ov-concessies.”
Een kaartje gaat 1 euro per instap kosten. Een retourtje komt dus op 2 euro. Als het financieel haalbaar is, mogen 65-plussers gratis met de busjes mee. Dat kan dan tussen 6.00 uur en middernacht. Het plan moet niet alleen een impuls voor de binnenstad opleveren, maar ook de dynamiek tussen de verschillende wijken bevorderen. Dat is volgens Van Breukelen ook hard nodig: “In de wijken verdwijnen steeds meer voorzieningen. Bewoners zijn daardoor steeds meer aangewezen op het centrum. Vooral ouderen kunnen daar vaak niet makkelijk komen.”
De kaartjes moeten op tal van plaatsen in de stad verkocht gaan worden. Ook hoopt de stichting dat winkeliers bereid zullen zijn ze gratis weg te geven aan de extra klanten die dankzij de busjes naar hun zaak komen.
De kosten van het hele project gaan zo’n 7,3 miljoen euro per jaar bedragen. Als het succesvol wordt, worden de inkomsten op 8,5 miljoen begroot. In een worst case scenario moet er 4 miljoen per jaar bij. Voor financiering rekenen de initiatiefnemers op geld van europa, de landelijke overheid, de provincie en de gemeente. Volgens Van Breukelen is dat een kansrijke onderneming, omdat het gaat om een pilot met innovatief groen openbaar vervoer. Daar zijn subsidiepotjes voor.
Naast Van Breukelen zijn nog enkele Leidse ov-ondernemers bij het project betrokken. Niet in eerste instantie uit een zakelijk belang, maar vanuit hun expertise. Het gaat daarbij v.l.n.r. om David Wielkens (Taxi Wielkens BV), Key Pol (Groen Vervoer BV) en Peter Labrujère (Stadspartij en Stadsparkeerplan).
LeidenSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907